Avensis med väldigt trög koppling!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
reverse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 14:26:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 93
PostOrt: Åkers styckebruk
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Avensis med väldigt trög koppling!

Inlägg av reverse »

Är helt ny här på forumet, har tänkt att hitta tillbaka till denunderbara vrlden med toyota, har kört franskt nu i ett par år, men längtar tillbaka :)

Hur som helst var och tittade på denna bilen: http://www.blocket.se/vi/20839848.htm?ca=12_s ungefär i den prisklassen jag tänkt. Har förstått man "ska" ha en 2000 talare för att få VVT motorn. Men hur som helst, bilen var riktigt fin för de pengarna. Förutom en sak, Kopplingen var jäkligt trög och och tog inte förrens ett par cm från golvet. Så ska det väl inte vara? Fast enligt bilförsäljaren var det helt normalt, alla bilar var ju olika..... Och de hade gått igenom bilen mm. Hjälp mig :shock: Är det okej? eller är den på väg att rasa?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis med väldigt trög koppling!

Inlägg av PierreW »

Hej o välkommen.

Jag antar att du provkörde bilen och därmed kände om kopplingen slirade eller ej vid gaspådrag på höga växlar eller om pedalen släpptes upp fort. Jag skulle tro att med tanke på hur långt bilen gått så är de nog dax att byta koppling. Det kan ju även vara så att kopplingsvätskan (samma vätska som man har i bromssystemet) inte är bytt på länge eller aldrig bytt. De är nämligen separata behållare till broms/koppling på avensis och ja skulle tro att det slarvats med byte på servicarna av just vätskan till kopplingen. Blir den dålig och utspädd med smuts och vatten (vätskan suger åt sig fukt) så går inte slavcylindern på lådan nått vidare lätt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis med väldigt trög koppling!

Inlägg av cheetah1 »

Toyota har avsevärt tyngre koppling än tillexempel Volvo och nyare franska bilar (har provat renault och citroën), och att den tar nära golvet är väl ett tecken på att den är nästan ny, inte nästan utsliten?

Edit: De är dessutom mycket kortslagigare än på min VW...
reverse
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 14:26:52
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 93
PostOrt: Åkers styckebruk
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Re: Avensis med väldigt trög koppling!

Inlägg av reverse »

PierreW skrev:Hej o välkommen.

Jag antar att du provkörde bilen och därmed kände om kopplingen slirade eller ej vid gaspådrag på höga växlar eller om pedalen släpptes upp fort. Jag skulle tro att med tanke på hur långt bilen gått så är de nog dax att byta koppling. Det kan ju även vara så att kopplingsvätskan (samma vätska som man har i bromssystemet) inte är bytt på länge eller aldrig bytt. De är nämligen separata behållare till broms/koppling på avensis och ja skulle tro att det slarvats med byte på servicarna av just vätskan till kopplingen. Blir den dålig och utspädd med smuts och vatten (vätskan suger åt sig fukt) så går inte slavcylindern på lådan nått vidare lätt.
Alla servicar är gjorda på Toyotaverstäder och senaste var för ett par hundra mil sedan. Den slirade inget på kopplingen, vad jag märkte allafall, men jag är ju ingen mek ;)

Stämmer det att det är rätt krångligt att byta på Avensisen och rätt dyrt?
Skriv svar