Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Konstantin
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 09:47:13
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 2004
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Konstantin »

Hej

Upplever att bränsleförbrukningen på min Avensis 2.0 -04 har blivit högre (både enl. färddatorn och egna observationer). Den ligger på minst 10,5 medel vid blandad körning. Känns som att förut klättade den aldrig över 9.5. Änvänder mycket 5:ans växel i stan, hoppar över växeln och annat ekokörning.

Kan det vara så att oljan måste fyllas på "eller nåt"?

Vänliga hälsningar,
Konstantin.
Orcus
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 00:08:49
Bilmodell: Carina E 1.8 Touring
Årsmodell: 1997

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Orcus »

Min morfar har en likadan avensis och vad jag hört han säga så drar den runt 0,75-0,8 blandad körning, så har du inte servat den på ett tag så kan det ju vara en idé att börja där.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av cheetah1 »

Oj, det låter högt över huvud taget. Be en verkstad läsa ut felkoder, och om du inte har gjort en service på länge kanske det börjar bli dags. Minst en gång i veckan ska man själv kolla oljan och annat bra i motorrummet, det vet du väl? :)

Upplever du att den går bra i övrigt? Ryker inget eller så?
Konstantin
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 09:47:13
Bilmodell: Avensis 2.0
Årsmodell: 2004
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Konstantin »

Jag menade "10.5 l/100km" - det som datorn visar dvs 1,05. Men du menar att det är för högt i alla fall?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av cheetah1 »

Absolut. 0,8 blandat hade varit rimligare.
Aakira
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 08:21:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Aakira »

Hallo

Jag köpte en Avensis 2003:a 2,0 nyligen och den har samma "problem". den snittar 9,5l/100km på motorvägen då man kör ca: 120km/h med farthållaren. Jag kör 90% på motorväg.
Låter på tok för högt. Har du listat ut vad som var felet på din?
Kan det kanske vara givarna på kat-en? De justerar luft/brännsleblandningen om jag har rätt för mig.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av cheetah1 »

Aakira skrev:Hallo

Jag köpte en Avensis 2003:a 2,0 nyligen och den har samma "problem". den snittar 9,5l/100km på motorvägen då man kör ca: 120km/h med farthållaren. Jag kör 90% på motorväg.
Låter på tok för högt. Har du listat ut vad som var felet på din?
Kan det kanske vara givarna på kat-en? De justerar luft/brännsleblandningen om jag har rätt för mig.
Det kan vara en lambdasond som är kass, men det verkar otroligt på en såpass ny bil. Dessutom skulle nog motorlampan lysa då. Det kan också vara nån annan givare som jävlas, datorn som bestämmer bränslemängden tar uppgifter från ett dussintal olika givare. Som sagt, felkoder hos verkstaden.

Dock måste jag fråga; har ni kollat hur mycket ni tankar och sådär, så att den verkligen drar det så färddatorn inte bara lurar er för att det är nåt programvarufel eller nåt i den?
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Vossen »

tänk på att färddatorn har en felmarginal på 10-15%

låter sjukt med tyvärr så är det
Aakira
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 08:21:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Aakira »

Jag dubbelkollade bränsleförbrukningen mot färddatorn. Färddatorn visade 9.5l/100km och jag fick 9,7l/100km (detta då vid en snittfart på 68km/h).det låter rimligt att färddatorn visar lite mindre. Det gör de alltid... Eftersom jag köpte bilen typ 3 veckor sedan med MRF garanti så ska jag se vad jag kan göra. Jag återkommer i ärendet.
Aakira
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 08:21:13
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Ökad bränsleförbrukning på Avensis 2.0 (2004)

Inlägg av Aakira »

Jag tänkte mig för innan jag ringde firman jag köpte bilen på och klaga. Jag tog och ringde Toyota Center i Helsingborg och prata med Sven där (verkstaden). Han mena på att så länge den drar under 10l/100km så är det inget att oroa sig för... och hade det vatt fel på lambda sonden eller en annan givare skulle detta indikarats med motorsymbolen på instrumentpanelen. Jag enviades med att förklara ett jag kör nästan uteslutande motorväg och med farthållaren på. Han menade då att farthålleren kan också addera en del i detta.

Jag tackade ödmjukt och la på... :evil:
Nästa test är att köra en tank utan farthållare! Samt att ringa en annan verkstad... För jag tycker fortfarande inte att detta är normalt...
Skriv svar