HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

MOTOR 3S-GTE Celica GT-FOUR ST185 -90

Har bytt toppackning och planat av toppen ytterst lite...
satt ihop allt efter verkstadshandboken, Kammar och vevaxel placerade rätt för jag nollställde allt och drog runt motorn
2 varv och markeringarna stämde.
Gnista finns, Men den ger inte ens en tendens på att vilja tända på startgas direkt i insuget.
Fördelaren går ju inte sätta fel för spåret är ju förskjutet så det bara passar på ett sätt..
Nya tändstift sitter i.
Soppa kommer men det borde tända på gasen även utan... :roll:
Nån som har nån idé om kanske fuel-cut har gått i eller nått annat så snälla skicka ett PM
Wipe
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 18:04:21
Bilmodell: Celica St165 & Starlet Rwd
Årsmodell: 88

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Wipe »

Jag tycker ändå det låter som om att antingen motorn inte står i rätt tändläge. Har du plockat av ventilkåpan och kollat PÅ KAMAXLARNA att dom pekar rätt uppåt när veven står på nollan? Kamaxeldreven går ju att sätta fel så kolla inte på dom. Kollat så att vevdrevet sitter rätt på veven?
Eller så skulle jag kunna tänka mig att det är nått fel på tändläget på fördelaren. Prova att vrida den lite.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

Vevdrevet går bara sätta på ett sätt. och kammarna är inställda efter första kam-nockarna
som verkstadshandboken beskrev. Satte ihop allt, drog vevskivan till TDC. snurra veven 2 varv och kammarna stämde fortfarande. Fördelaren har setat på toppen hela tiden och har ej vart rörd eller blivit omställd. Skulle fördelaren flyttat på sig skulle den fortfarande tända men den skulle gå dåligt... Den vill som sagt inte ens ge en tendens till att vilja tända till på startgas direkt i insuget med fullt spjälslag. Gnista finns, och som jag sa tidigare. Även om det inte finns soppa borde den tända till "lite" på gasen. Ända jag kan tänka mig att att den vill tända när kolvarna är i nedre läge men kammar vev och fördelare sitter som det ska.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Gt-4 »

Testa med å vicka på alla kontaktstycken du haft lös. Kolla jordpunkten på baksidan insug så den är fast skruvad.
Är inga delar som du inte satt dit än, typ LMM eller så?(den går inte bränsle pumpen utan, men du hade ju bränsle sa du iof) Annars kollar du så inte det är dålig kontakt till bränsle control relä och resistor.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Fabian »

du har gnista men ingen tendens till tändning på startgas. antingen så har den surat rejält, fått på fel tändhattar på fel tändstift eller så har du ingen kompression. eller så sitter det papper i insuget kanske? ;)
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Fabian »

cheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystem, tror dock att 3SGTE inte är så modernt att det är någon fara.

om den har surat så är det upp med stiften, lägg dem på golvet/stålbänk med varmluftspistolen bredvid i en kvart 20minuter och torra stiften, och sedan ner i tändstiftshålen i toppen för att torra ur i förbränningsrummen, i den mån det går.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Fabian skrev:
cheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystem
Jag är inte så insatt, men vad skulle det möjligen kunna göra för skillnad om stiften gnistrar utanför förbränninsrummet mot om dom gnistrar i? Om man inte låter gnistan komma nånstans, alltså om man inte har stiftet mot blocket, kan jag tänka mig att det blir problem däremot...
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Fabian »

cheetah1 skrev:
Fabian skrev:
cheetah1 skrev:Bonnvarianten och lossa ett stift och se om det gnistrar? Akta fingrarna bara, moderna tändsystem ska kunna va rätt farliga vad jag har hört...
risk att man bränner tändspolen om man gör så på ett modernt tändsystem
Jag är inte så insatt, men vad skulle det möjligen kunna göra för skillnad om stiften gnistrar utanför förbränninsrummet mot om dom gnistrar i? Om man inte låter gnistan komma nånstans, alltså om man inte har stiftet mot blocket, kan jag tänka mig att det blir problem däremot...
jag läste inte jättenoga, fick för mig att du menade att lyfta tändhattarna från stiften. det ska inte vara några problem sålänge stiftet är jordat någonstans! :shifty:
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

ska prova byta fördelare och sen om det hjälper kanske.. för jag har gnista men när jag körde med stroblyse såg jag att den var väldigt konstig. tände lite som den själv ville..
Skriv svar