HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

Har provat byta fördelarlock och rotor utan resultat. Ny fördelare är inte ett alternativ nu efter som att den gav gnista.... Fick också reda på att knappen på stroblyset var glapp men jag har lyft ur stiften och sett att det finns gnista... BLÅ gnista. Kopplat ur startmotorn och lyssnat om soppa pumpen går och det gör den.. Kollat komp och har samma som jag alltid haft....
Vissa säger att gnistan kan vara för svag/fel färg så att kompen blåser ut gnistan men den är blå och fin..
Har mätt motståndet i tändkablarna. 5-10 kohm beroende på längd.
Tändspolen vet jag ej hur man ska mäta riktigt...
Det ger mig 2 alternativ. Fel på Tändspole eller tändmodul. Men den har ju bara stått !?!?!?!
Har inte rört dom 2 delarna alls.... Kan nån komma med nå bra alternativ ? ? ? ? ? ? ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Min gissning är att du trots allt har ställt nåt fel så att det inte gnistrar när det ska. Det kan visa rätt med stroboskop ändå, fast det tänder i fel cylinder. Kolla om det går att vända kopplingen till fördelaren så att rotorn hamnar 180 grader vänd, tillexempel.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

Går inte att vända den fel för spåret i fästet är förskjutet åt ett håll så.... jag har provat det med...
Nollställt motorn och kollat att fördelaren tänder på första cyloch det gör det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Xoda skrev:Går inte att vända den fel för spåret i fästet är förskjutet åt ett håll så.... jag har provat det med...
Nollställt motorn och kollat att fördelaren tänder på första cyloch det gör det.
Jag har ärligt talat ingen aning om varför den inte skulle hoppa igång på startgas isåfall...
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

Bilen har dock stått i ca 6 mån typ....... kan det vara så simpelt att soppan är för dålig så att den inte tänder där... för gasen ska ju ändå hela vägen genom insuget och ner så det kan ju hända att det inte kommer fram...... Konstig teori eller låter det som nått att fundera på ? ? ? ? ? ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Du sprutade ju in startgas utan att den tände.. Jag lovar att den hade gjort det om den tände när den skulle. Även om den inte får soppa ska ska den iallafall poffa till på startgas om det gnistrar vid rätt tillfälle. Såvida du inte har glömt nån trasa i insuget eller nåt, men det förutsätter jag att du har koll på.

Och jag tvivlar på att soppan skulle vara så dålig att den inte skulle kunna gå på den efter sex månader.
Xoda
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 13:54:56
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av Xoda »

Okej. nej nån trasa eller papper finns inte i insuget för då skulle det ju inte suga in nått med fullt öppet spjäll.. =P Har dock en polare som säger att gnistan kan vara för klen så att kompen blåser ut den.. Men jag har mätt fördelare och kablar och tändspole och fått fram rätt motstånd överallt... Nya stift, fördelarlock och rotor.
Polaren säger att gnistan ska vara klarblå men min gnista är mer vit och väldigt starkt lysande vit.... stämmer det att den ska va klarblå eller är det olika för vilken bil och vilket voltantal spolen ger`? ? ?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av fredrik mkIII »

du har inte fått på tändlägesgivare på fel sätt på något sätt??
kollat kompression?

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av fredrik mkIII »

läste att du kollat komp nu.. hur ligger det till med felkoder?
larm?

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: HJÄLP ! ! Motor startar inte topprenovering..

Inlägg av cheetah1 »

Vit är varmare/starkare gnista än blå, så det är nog inget fel på den. När den är för klen börjar den bli gulaktig.

Men som sagt, kolla felkoder, det kan kanske stå nåt där.
Skriv svar