1

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Bellman »

TGAW11 skrev:Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Oj nu va det jag som snacka i nattmössan för många bilar och för mycket siffror.
Turbo supran har ju lägre komp ja.
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

Bellman skrev:
TGAW11 skrev:Enligt Haynes databook: Kompressionsförhållande 1:8.4 och tryck >= 8.8 bar för Supra Turbo 1989-1993 (motor 7M-GTE)
Oj nu va det jag som snacka i nattmössan för många bilar och för mycket siffror.
Turbo supran har ju lägre komp ja.
Hm ja 8,8 bar är ju grovt räknat 8,9 cm2/kg så då verkar mina värden rätt så okej?
Användarens profilbild
behr
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:21:38
Årsmodell: 1988
PostOrt: Hässleholm

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av behr »

9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21
Anders "Behr" Svanberg

ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

behr skrev:9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21
Ja men då är mina värden fortfarande "okej". Så det känns onödigt o riva motorn o byta kolvringar när värdena ändå duger.
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Bellman »

TommyToo skrev:
behr skrev:9-11 kg med max 1kg skillnad är det enligt toyota:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=20

Edit:
Sidan 21 ska det ju vara för 7M-GTE. 9-10kg då:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=EM&P=21
Ja men då är mina värden fortfarande "okej". Så det känns onödigt o riva motorn o byta kolvringar när värdena ändå duger.
Jo men något är det ju som är galet om den dricker massa olja.
TommyToo
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 22:18:22
PostOrt: Ektorp

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av TommyToo »

1
Senast redigerad av TommyToo den sön 19 jan 2020, 10:42:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Fabian »

jag har aldrig litat på komptest, visar alltid för höga värden. för när första varvet på motorn går så går nålen upp till ex 8:1, nästa varv hoppar den upp till 10:1 och sedan för att stanna på 11:1 resterande varv, på en motor som inte ska ha mer än 9:1 eller liknande. varit med om kompprov som visar 18:1 på en bensinare.. det enda jag använder det till är att se om det är lika på alla cylindrar.
leak-down är det enda jag litar på, pneumatiska värden i realtid, och du vet var det tar vägen.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
melker
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 mar 2009, 16:05:10
Bilmodell: supra mk3
Årsmodell: 1990
Land (Country): norge

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av melker »

dom flesta mk3orna ryker svart under gaspådrag får mycke bensin orginalt
Bellman
Inlägg: 212
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:39:44

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av Bellman »

melker skrev:dom flesta mk3orna ryker svart under gaspådrag får mycke bensin orginalt
Ja i alla fall om man har en öppen dump så att lmm tror lite fel. men rent original bör den ju inte få för mycket soppa.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Komp-test, tolka värden och fel [SUPRA MK3]

Inlägg av cheetah1 »

Bara för att den drar lite mycket soppa och ryker för det, ska den väl inte behöva betyda att den drar olja?
Skriv svar