Corolla 4WD - knäppande ljud vid sväng

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla 4WD - knäppande ljud vid sväng

Inlägg av Nizzehult »

Har ett knäppande ljud när man svänger i låg fart. Jaja, drivaxlarna tänker man då.
Men dom känns bra i övrigt. Eller märker man inte detta när den hissas upp? Kan det vara för att det är en 4WD och det då "ska" låta så (diffen är givetvis inte på)?
Och det låter åt båda håll. Damaskerna är hela. Behöver man över huvud taget gör nåt åt detta eller kan man köra så här i flera år, typ?
SBP verkar inte bry sig. Har en reservdelsbil (ej 4WD) men tyvärr verkar det skilja på drivaxlar mellan 4WD och ej 4WD.

Har även ett molande ljud som hörs mest runt 50-60 som troligen kommer från höger framhjulslager, tänkte ta hela fjäderbenet från reservdelsbilen och det borde väl passa (båda är årsmodell -90 med samma motor)?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Corolla 4WD - knäppande ljud vid sväng

Inlägg av KACE80 »

Visst kan du köra med detta i flera år å grejerna kanske håller å så men det är ju grymt störande :x ..
Du går nog igenom besiktingen och så med men det är ju att rekomendera att byta då jag tror att det helt klart är drivknutarana :) .
Låter det bara åt ett håll eller bägge?
Om det bara låter åt ett håll så kan jag nästan till 100% säga att det är drivknut som behöver att bytas :shock: .
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla 4WD - knäppande ljud vid sväng

Inlägg av Nizzehult »

KACE80 skrev:Visst kan du köra med detta i flera år å grejerna kanske håller å så men det är ju grymt störande :x ..
Du går nog igenom besiktingen och så med men det är ju att rekomendera att byta då jag tror att det helt klart är drivknutarana :) .
Låter det bara åt ett håll eller bägge?
Om det bara låter åt ett håll så kan jag nästan till 100% säga att det är drivknut som behöver att bytas :shock: .
Bilen är kanske värd 7-8000 så det känns inte värt att köpa nya drivaxlar för nästan halva det beloppet. Har gått 25k mil. Dom är dyrare på 4WD då dessa är av en annan sort (kortare skulle jag tro). Och det låter åt båda håll, mest åt vänster.
Kan man göra en fuling: låta själva drivaxlarna vara densamma men byta själva innanmätet i knuten från min friska andra bil? Jag vet ju att den tredelade klumpen, alltså själva knuten, går att plocka loss.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
GoCe
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 22:23:26
Bilmodell: Corolla AE95
Årsmodell: 89
PostOrt: Upplandsväsby
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 4WD - knäppande ljud vid sväng

Inlägg av GoCe »

Jag va nära att byta mine ena drivakel på min AE95'a i veckan.
var bara det att under demonteringen så märkte jag att tre av hjulmuttrarna var lösa :shock: symptomen var precis sammma som vid en innre drivknut ;)

Om hjullagren börjar ta slut så borde du märka ett litet glapp nä du har hissat upp den.
eller känna att det hugger lite när du roterar hjulet med handkraft.
Skriv svar