Oil maintenance required lyser

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Hej.

Min lampa för olje service tändes och det står så här: Oil maintenance required.
Den har lyst några dagar och jag har inte fått tid för oljebyte än, men tills att jag fått tid så kör jag bara det jag måste, inga långkörningar utan bara det jag absolut måste.
Nu har bilen börjat bete sig lite konstigt, när man kör den så bromsar den in lite försiktigt, som om man trampar på bromsen lite försiktigt, och jag trodde att den skulle stanna på grund av detta men det gjorde den inte, körde in oå närmaste ställe och stängde av motorn och väntade en stund och kollade oljenivån och den var bra.
Motorn är lättstartad och inga missljud hörs och den går jämnt på tomgången.
Inga lampor som lyser inuti bilen.
Det jag reagerade på är att bilen accelerar inte som förut, som om turbon är bortkopplad.
Men för övrigt så är den stark, den saktar inte ner i uppförsbackar.
Bilen är en Avensis 2.0 D4D 2008! T25 med 126 HK motorn.

Vet någon vad som kan vara fel?

Mvh Mikael
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av cheetah1 »

Kör en liten runda utan att bromsa mer än nödvändigt, stanna, fortfarande utan att bromsa för mycket. Kliv ut och känn på mitten av fälgarna, återigen försiktigt eftersom det kan ha blivit varmt. Är någon fälg (och därmed broms) varmare än de andra ligger den antagligen på lite grann. Vilket är vad det låter som att det kan vara som är fel i det här fallet.

Har du tillgång till en värmekamera (få förunnat) så kan du använda den istället för att bränna fingrarna.

"Oil maintenance required" betyder bara att det är dags för en liten service.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Okej ska prova, jag återkommer och berättar hur det gick.

Tack
Mvh Mikael
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av Glenn »

Behöver ju inte ens värmekamera, går precis lika bra med en billig IR-termometer också.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... ter-p48042

..Finns för under halva priset från utlandet också..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Hej.
Nu har jag kollat, jag hade turen att ha fått en ir termometer från en tidningsprenumeration, jag körde en sträcka på 8 kilometer och mätte upp temperaturen och de var mellan 27 och 38 grader på alla fyra hjulen.
Jag testade även att rulla och den bromsade inte in så mycket att den stannade.
Men jag upptäckte ett ljud jag inte hört förut, när jag gasar på både när jag kör och det står
stilla så pyser det till, det kommer från framsidan av motorn, om man står framför bilen så kommer det nerifrån, direkt till vänster från kylaren sett.
Låter ungefär som att det är ventil som öppnar eftersom det liksom pyser, svårt att beskriva ljudet men ungefär så här pssccchhyyy, jag har inte hört det ljudet förut, och bilen svarar inte på gasen när den är kall, det har den gjort förut.

En liten uppdatering, när motorn är kall så låter inte det här ljudet utan först när han är varm, ryckningarna finns där direkt när man börjar köra, men det som är mest tydligt är att det börjar vid 1800 varv när turbon går igång.
Jag har lyssnat och ljudet verkar komma ifrån topplocket men jag kan ju höra fel också.


Mikael
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av cheetah1 »

Hmm. Har man måhända lite lägre laddtryck på en modern diesel när den är kall? Tänker att det kanske är en läcka på ett tryckrör nånstans, så att trycksatt laddluft läcker ut. Med det vill jag ha sagt att när den är kall kanske den inte laddar på lika hårt så den inte pyser så ljudligt då?
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Jag vet inte om det är så men det kan mycket väl vara så, ska ta en spegel och försöka se med den om jag ser något fel på någon slang.
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Jag har kollat igenom hela motorrummet efter lösa slangar och eventuella hål i slangar men jag hittar inga fel, tetade och köra med bilen igår efter landsvägen med maxvarvtal på 2000 varv och jag märkte att den blivit svagare, inget högre pysande ljud heller.
Har motorn på tomgången och står framför bilen men den går fortfarande lika jämnt som förut, det är bara vid belastning som den beter sig annorlunda i form av smågungningar.
Jag förstår inte vad det kan vara för fel.
Det hela är väldigt konstigt.

Mikael
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

Upptäckte en sak, glykolbehållaren var helt tom så jag fyllde på till rätt nivå och då tändes den här huvudvarningslampan inne i bilen, varför vet jag inte för det står bara att jag ska läsa informationen som står på bilens informationsdisplay men där står ingenting.
Det här med att behållaren blivit tom det har hänt förut och då på vintern och då upptäckte jag det helt plötsligt av att jag fick inte upp nån värme i bilen och motorn gick lite för varm.
Det är inga läckage ifrån kylarsystemet heller för marken är helt torr under bilen ( står på asfalt)
mickesrx
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 14 sep 2012, 11:07:14
Bilmodell: Toyota Avensis D4D 2,0
Årsmodell: 2008

Re: Oil maintenance required lyser

Inlägg av mickesrx »

En tanke som jag fick som kanske kan vara problemet med det hela.
För några år sedan så blev mitt partikelfilter igentäppt p.g.a av att jag surkört bilen med för låga varv och jag tänkte aldrig på att "bränna ur" bilen då, jag vet sedan tidigare att i äldre BMW handböcker så står det att man ska bränna ur dom ibland och det gjorde jag med den Tii jag hade.
Men jag tänkte aldrig på att en diesel skulle behöva " brännas ur"
Förra gången som partikelfiltret blev igentäppt så köpte jag en flaska wynns på mekonomen hällde i flaskan och fyllde upp tanken full och körde tills att tanken blev tom och då slocknade vsc lampan och den slutade att gå i Link a home läge.
Dessa lampor lyser inte nu men jag tänkte att det kanske är därför bilen är så svag för att partikelfiltret håller på att bli fullt igen men att dessa lampor inte tänts den här gången.
Vad tror ni om det?
Skriv svar