Katalysator Corolla 05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Katalysator Corolla 05

Inlägg av SvEsson »

Hej! :) Gäller Corolla 1,6 (bensin) 2005
Hur sitter katalysatorn? Dottern, som bor långt bort, har fått reparera (svetsa) ett "rör vid katalysatorn" i samband med byte av avgassystem. Om inte reparationen håller skulle det kosta 11.000:- att byta :o
Hur ser avgassystemet ut? Har någon en bild?
Googlar man på detta får man upp bild på katalysator hopbyggd med avgasgrenröret. Är det så illa att man inte kan byta katalysatorn separat :?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Katalysator Corolla 05

Inlägg av Micke2 »

Katalysatorn sitter ofta direkt på grenröret på Toyota.

Var 11.000kr verkligen INKL jobb?
Jag tror bara original kat kostade nämre 11.000kr till en Rav4 2002 för säkert 6år sedan.
I så fall har priset sänkts.

Sedan ska beaktas minst 3000kr för varje lamdasond som inte kommer ur oskadd. Det är två eller fyra, beroende på designen.

Så undvik kortkörningar som förstör katalysatorer i förtid, gott folk!

Flexrör och annat som ofta sitter på kat, och pajar med tid och mil brukar gå att byta ändå medelst svets, tex.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Katalysator Corolla 05

Inlägg av SvEsson »

Tack för svar Micke2!
Avgassystemet verkar bestå av 2 delar. Ett rör med katalysator och "mellanljuddämpare" som med flänskoppling ansluts till bakersta ljuddämparen.
Problemet i mitt fall sitter vid nämnda flänskoppling, där verkstan svetsat igen ett hål. Tillfällig lösning säger man :?
Vore bra om det fanns en reparationsdel, fläns med rörstump som man trär över det gamla röret. :?:
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Katalysator Corolla 05

Inlägg av Micke2 »

Jaha så problemet ligger mellan katalysator och rör.

Universella avgasrörsdelar finns det gott om.
Allt från flexrör, skarvar, böjar mm, mm,.

Biltema tex.

På en Volvo s70 jag hade för några år sedan, läckte skarven mellan kat och avgasrör. Skruvarna såg ut som vikingafynd, och omöjliga att röra.
Jag kapade bort skarvflänsen på BÅDA rören, och satte en skjutmuff över båda rörändarna med lite avgaspasta mellan.
Hur bra som helst.

Men, det beror ju på hur det ser ut.
På Rav4'an satt det fjädrar som höll ihop två kupade rördelar mellan kat och första rördelen. Som en kulled liksom.
Där hade det inte funkat med skjutmuff.
Sannolikt är det liknande design på bilen i fråga.
Skriv svar