Bränslepump avensis 2006

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
magnusda
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Bränslepump avensis 2006

Inlägg av magnusda »

Man måste lyfta ner bränsletanken för att kunna byta bränslepumpen. Någon som har gjort en genväg, tagit upp en lucka under sätet?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av cheetah1 »

På våran 04 finns det en åtkomstlucka under baksätet. Finns inte det på 06:an menar du? Är det inte en T25 fortfarande?
magnusda
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av magnusda »

Så sa de på Toyotaverkstaden: att de måste skruva loss tanken för att byta. Det är en T25 Facelift.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av cheetah1 »

Fäll upp baksätet och kolla. På våran är det ett urklipp i mattan under, lyfter man på det kommer man åt luckan under. Bytte på mammas för nåt år sen, gick rätt smidigt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av Glenn »

Kan skilja beroende på bensin/diesel/sedan/kombi/marknad osv också.

Men jag skulle helt klart försökt kika hur det ser ut.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
magnusda
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 09 apr 2020, 12:56:18
Bilmodell: Avensis Kombi 2.0 VVT-i
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av magnusda »

Jo, det är ju rätt förstås. Nu står den på verkstan. Och de har sagt att det kommer gå på 6500:- med beg pump (själva pumpen och felsökning kostar 1100- + 1000, en ny pump skulle bara pumpen kosta 7000:-). De sa att man behöver släppa ner tanken. Jag gissar att de räknar att det tar 3-4 timmar att byta (Jag skulle gjort det själv, men det är inte så smidigt att flytta omkring en bil som inte går att köra). På tidigare bil (saab 900) fanns en en lite lucka under sätet som satt fel, men man kunde klippa upp plåten och komma åt. Min fundering är om någon prövat den metoden på en toyota.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av Glenn »

Begagnad bränslepump är ju sådär, ofta beckar dom ihop när dom får stå med torkad bensin i sej.

Vet inte hur det är på just denna bilen men OFTA är det så att biltillverkaren bara levererar bränslepumpar i form av en hel konsol med tankmätare, sugsil, tryckutjämnare och skvalpskydd i en enhet som är SVINDYR, ofta kan man plocka isär grejerna och bara byta pumpen innuti själv, som den brukar då kosta typ 300-1000:- typ.

Nu är det iofs ett skitgöra att hålla på med bränslepumpar för man får ju en massa bensin överallt, men det blir ju trots allt billigare.


Vet exakt vad du menar med saaben där, och man brukar som sagt klippa upp hålet där, och det götrs även på andra bilmodeller, till och med när det helt sakans hål. Men jag har ingen aning om hur det ser ut på just denna bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av cheetah1 »

Jag tror pumpen till våran kostade typ 1900 spänn, komplett med armatur, alla anslutningar, flottör osv. Boschpump köpt från skruvat. Men som sagt var behöver det ju inte vara samma på alla modeller, och framförallt, är det en diesel är det en helt annan sak.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av tobo »

Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bränslepump avensis 2006

Inlägg av Glenn »

Pumpen i den bilen på bilden är ju tänkt att bytas på det där sättet, är det likadant på din bil finns det ju ingen anledning att ta ner tanken.

Däremot missar ju finnen att göra det man ALLTID ska göra, rycka bränslepumpssäkringen och starta bilen och låta den gå tills den självdör, detta gör man för att släppa trycket i systemet, man ser varför när han losar på slangen och det sprutar bränsle överallt.

Detta är mycket viktigare än att släppa trycket på tanklocket, men man ska förstås göra båda.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar