Hitta Bakre bromssköld T22

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lundstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 17:15:35
Årsmodell: 0
PostOrt: Oskarshamn

Hitta Bakre bromssköld T22

Inlägg av Lundstrom »

Hej!

Känner någon till om det finns att hitta bromssköldar från eftermarknaden där bak till en Avensis T22.
Bilen är tillverkad i februari 2001.
Bilen har bromsskivor 288x10 mm med små bromsbackar till parkeringsbromsen inne i skivans trumma.

Ringde till min lokala Toyotahandlare, men där kostade två bromssköldar 5524 kr. :o :( :thumbdown:

Jag har letat på Autodoc utan resultat...
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hitta Bakre bromssköld T22

Inlägg av Micke2 »

Hur trasiga är dom då?
Jag klippte bort den delen som skyddar bromsskivan, för den var helt kass. Nere vid handbromsen var den frisk.

Jag hade inte problem med besiktningen på åratal, tills bilen såldes av andra anledningar.

Detta var en Rav4 2002, men designen är nog liknande.
Kopiöst dyra sköldar. Tänkte först svetsa ihop nått av orginalen med tex volvo-sköldar som är billiga, men sket helt i dom istället.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hitta Bakre bromssköld T22

Inlägg av Glenn »

Så länge det inte är hål in i trumman så har inte besiktningen nåt krav på bromssköldar.

Men ta toyotas partnumber och sök på typ ebay och liknande så kan du nog komma ner i pris, men det kostar nog tusenlappar ändå :(


Rockauto (i USA) kan vara värt att kolla med om bilmodellen säljs i US.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Lundstrom
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 maj 2019, 17:15:35
Årsmodell: 0
PostOrt: Oskarshamn

Re: Hitta Bakre bromssköld T22

Inlägg av Lundstrom »

Tack för svaren.

Nja sköldarna är ju inte helt sönderrostade. Bara rostat hål ute i kanterna, inget problem för besiktningen.

Bilen är riktigt fin och har rullat få mil, tänkte köra denna bil som bruksbil tills den är slut, vilket kommer att dröja VÄLDIGT länge.

Beställde nyligen hem nya delar till där bak... bromsok, bromsskivor, bromsbelägg, bromsbackar, bromsvajrar.
Tänkte byta allt i förebyggande syfte, det kostar ju inte så många kronor när man tar delar från Autodoc.
Hade ju gärna bytt ut sköldarna i samma veva...

Jag får googla runt lite... :thumbup:
Skriv svar