ljuddämpare ST185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
gasa
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:51:34
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 93

ljuddämpare ST185

Inlägg av gasa »

håller på att sätta in en 3" sportkat, men ljuddämparen framför bakaxeln är rätt dålig, så funderar på om man kan tabort den, och sätta dit ett 3" rör istället?

Frågan är då, hur går det med besiktning / Ljudnivå?

Eller skulle det funka att sätta katen där istället? eller blir den inte varm då?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: ljuddämpare ST185

Inlägg av Larco »

Vad har du idag? 3" eller original 2,25"? :think:

3" med endast en japsdämpare låter bra mycket, så var det på min nuvarande st165 när jag köpte den och blir nog så igen :lol: . Men jag har ju en DB-insats till dämparen så man kan få ned volymen.

På min gamla st165 hade jag 3" fram till ljuddämparen framför bakvagnen, rund 25cm 2,5" dämpare och rund 40cm 2,5" japsdämpare, allt fullflödes, rensad kat. Den lät väldigt lagom! o var väldigt tyst med insats i dämparen på besiktningen. Blev stoppad två gånger av polisen utan DB-insats (hade den bara på SBP), en gång i vanlig kontroll och en kväll då bilen väl stack förmycket lite i ögonen på dem. Fick bara blåsa men de brydde sig inte om avgasljudet nån av gångerna så det var nog ok :)


Som svar på din fråga tror jag att det går utmärkt att sätta katten istället för mellandämparen men räkna med något högre ljudnivå och kanske kanske lite resonans vid något varvtal. Katten tar lite längre tid på sig att bli varm men det ska funka. Många tävlingsbilar kör med katten längst bak å det glöder som attans! Vet en Mitsu evo 6 som provade detta och det funkade på den också trots normal körning ;) OK på SBP också.

Du kan ju linda avgassystemet med avgasbandage innan om du har problem med att få upp tempen också.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
gasa
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:51:34
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 93

Re: ljuddämpare ST185

Inlägg av gasa »

Sitter 3" hela vägen, med en japs dämpare bak

original katen var rensad när jag köpte den, så det var att sätta dit en DP som följde med, men nu ska den besiktigas, där av att det blir att sätta dit en katen...

Låter som katten får bli vid mellandämparen då, (mest plats där, + att den har fått sig en törn, sprukit i rör infästningarna)

Finns det ljudnivå krav annars? (typ som en kinkig polis/SBP, kan ta å slå ner på?)
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: ljuddämpare ST185

Inlägg av Larco »

Kommer inte ihåg om det är 90dB det får låta. Tidigare har polisen inte haft utrustning att mäta, nu för ett par veckor sedan läste jag om någon ändring så att de tom kunde mäta med mobiltelefon som har dB-mätare :shock:
Jag vet ifan om man kan få böter för det med tanke på den bristfälliga utrustningen och ev. omständigheter men ombesiktning lär du ju kunna åka på om den låter för mycket.

Jag skulle nog sätta katten längre fram i kardantunneln om den får plats, finns ju lite extrautrymme där iom att USA/japanbilar ju har en andra katt där. Då kan du ju spara mellandämparen och inte oroa dig för ljudvolymen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar