Corolla AE92 som rycker när den är kall

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Nizzehult »

Ett litet men rätt så irriterande problem som även en kollega till mig har.
Vi kör båda Corolla 90-92 med 1.6L insprutarmotor på 105hk. Båda bilarna går utmärkt och startar direkt men när dom är kalla och man smyger iväg och lägger in trean och gasar försiktigt så börjar hela bilen att rycka. Tvärgasar man eller kör lite aggresivare så försvinner det och när den är varm så är problemet helt borta. Händer alltså bara vid en viss belastning/varvtal och bara när den är kall. Svårt att säga om det är tänd- eller bränslerelaterat men jag tror mera på det senare. Jag har en knapp till vänster nedanför ratten som man ska dra ut om man använder <91 oktan ('90) men det har inte min kollega ('92). Jag märker ingen skillnad om denna dras ut. Stiften är nya.
Har några teorier:
- Tändpunkt felaktig
- Bränslefilter behöver bytas
- Fel på Lambdasond
- Gasspjällslägesgivare (tror att den heter så) som kärvar.

Vad säger ni experter??
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Jonex »

Ingen expert men hur är det med tändstiften, tändkablar och fördelare ? Ska ju bytas med jämna intervaller , precis som med bränslefilter...
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Nizzehult »

Ja som det står ovan: stiften är nya.
Fördelare/Kablar är ju ingen direkt förslitningsvara, dessa brukar bytas vid behov. Men inga sprickor syns och inga andra fenomen som tyder på tändningsfel finns. Och som sagt: varm motor uppträder inte så här.
Jag skulle hellre kunna tänka mig att det är någon av alla miljoner slangar i avgasreningen som går till någon ventil/funktion som är temperaturstyrd och som inte fungerar pga läckage i slang eller liknande. Men att hitta nåt sånt....
Det (o)lustiga är ju att min kollega har exakt samma fel.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Jonex »

Ähh , missade att det stog sist..

Jaja, jasså du tror alltså att det är EGR´n ? Exhaustgas recirculation.. Det är egentligen inte så många slangar till den,
det är ett par vakumstyrningar till den samt den lilla Egr-motorn ,som ser precis ut som tomgångsmotorn.
Tror den sitter på ena sidan av motorn mellan insuget och gasspjället, inte speciellt svår att komma åt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Nizzehult »

Nja, EGR'en är ju bara EN komponent i avgasreningen. Det finns ju ventiler, slangar, motorer, stag och fjädrar till förbannelse som har med detta att göra! Och att förstå sig på hur detta funkar eller är tänkt att funka kräver nog en mindre doktorsexamen, men helt klart är att temperatur, tryck, gasspjäll, avgaserna och insprutning samverkar på nåt vänster. Men att bara veta vad alla slangar går till och vad alla delar heter kräver nog sin man. Fast dom är ju duktiga som små japsen, oftast funkar ju detta klanderfritt på alla japsar även om bilen är 20 år gammal. Men att sedan felsöka OM det strular är ingen lek....
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Larco »

Jag vet inte om det hjälper så mycket, men jag har varit med om samma problem på en nissan sunny och en äldre corolla AE82 båda med förgasarmotor...
Jag misstänkte slitna motorkuddar då och att motorpaketet hamnade i självsvängning endast vid en viss belastning, men kan ha haft tvärfel där.
Du har inte någon rephandbok som tar upp problemet?

Knappen för 91oktan backar nog tändningen eller dyl. tror jag så man kan köra på bränsle med lägre oktan. Har för mig att jag har sett en sån knapp i nån gammal corolla jag också som vi undersökte :)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Nizzehult »

Detta är "riktiga" insprutarmotorer, inte single point med förgasare som fanns 88-89. Jag tror så här: när motorn är kall så känner insprutningens sensorer av detta och ger lite fetare blandning. Helt korrekt. Som jag förstår det så kopplas olika steg in vid acceleration även på en insprutare (jfr accpump på en förgasarbil) men den nivå som ligger strax efter tomgång funkar inte som den ska av någon anledning så den ger fel signal till systemet när den är kall som då levererar för lite bränsle och då orkar den inte under någon tiondels sekund varmed motorn "dör" för att sedan känna att varvtalet har sjunkit under ett specifikt tröskelvärde och då börjar pumpa in bränsle igen som då tänder till och då inträffar en slags självsvängning och bilen mer eller mindre skuttar fram.

Men att från denna teori börja felsöka när man inte ens vet vart dom komponenter som övervakar och styr detta flöde sitter är ju helt dömt att misslyckas. Jo jag har en verkstadshandbok men det är rätt "snabbspolande" när det gäller insprutningen...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Larco »

Misstror dig inte när det gäller vad du har. Min gamla corolla AE82 hade en gammal 4A-C förgasarmotor som betedde sig precis likadant är allt jag säger.

Har du några servicespecifikationer i rephandboken så du kan mäta upp sensorer och luftmängdsmätare om sådan finns?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av Nizzehult »

Larco skrev: Har du några servicespecifikationer i rephandboken så du kan mäta upp sensorer och luftmängdsmätare om sådan finns?
Nä det är en Haynesbok och dom går inte så djupt. :roll:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Corolla AE92 som rycker när den är kall

Inlägg av nikwal »

jag skulle börja med att koppla in en multimeter på lambda sonden (service uttag?)..
min gti var sådär konstig på nåt vis, ungefär på det där viset.. men då hade insugningsslangen gått nästan helt av!!! ungefär där på mitten. men det löste sig med en hel rulle vulktejp, ett tag iaf..
E85 wants to be free!
Skriv svar