Motorlampa lyser felkod P0120

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
marko67
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 sep 2019, 21:45:17
Bilmodell: Yaris 1.3
Årsmodell: 2000
PostOrt: Eskilstuna

Motorlampa lyser felkod P0120

Inlägg av marko67 »

Hej!
Jag ville bara dela med mig av denna händelse. Motorlampan på min Yaris ( automat ,årsmodell 2000) började lysa till o från senaste månaden.
Bilen hade normal tomgång med så väl kall som varm motor men betedde sig lite knepigt när man körde bilen i runt 1500-2000 varv med jämn gas på pedalen. Den liksom ryckte till och tvekade innan den fortsatte att gå igen, så ryckig gång kan man lätt säga att bilen hade men allt löste sig när jag fick felkoden utläst. P0120 betyder att det är fel på spjäll-läges sensorn så byt den så blir du av med att motorlampan lyser och går ryckigt och det var ganska lätt att fixa det själv.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Motorlampa lyser felkod P0120

Inlägg av cheetah1 »

Vill bara påpeka att det även finns andra orsaker till att motorlampan kan tändas (sådär ett tusental) och flera av dom kan orsaka ryckig gång, så det behöver inte vara just det felet. Men med det sagt, bra information.
marko67
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 19 sep 2019, 21:45:17
Bilmodell: Yaris 1.3
Årsmodell: 2000
PostOrt: Eskilstuna

Re: Motorlampa lyser felkod P0120

Inlägg av marko67 »

Ja, du har helt rätt i det att det kan vara massor med orsaker till att motorlampan lyser så därför är det ju så viktigt att läsa ut en felkod ,i mitt fall P0120, givaren på gasspjället. Det var bara det jag ville dela med av så att någon annan får nytta av den infon.
p00anh
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 okt 2012, 11:09:15
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2001

Re: Motorlampa lyser felkod P0120

Inlägg av p00anh »

Om du inte redan investerat i en ny givare, har jag en helt ny liggande som kan passa dig.
Res.nr 198500-1070.
Sista siffran i numret (0 eller 1) är viktig, för den visar åt vilket håll givaren ska roteras.
Mitt pris 200 kr.

/ah
Skriv svar