Backlucka gått i baklås corolla 1986

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Backlucka gått i baklås corolla 1986

Inlägg av Urbanstoyota »

Halloj har en Corolla Sedan från 1986. Där bakluckan gått i baklås, låset för många år sen gick sönder där man låser upp vid bakluckan. Så använder spaken vid förarplatsen, och den är helt ''slapp'' nu och den fungerar inte, vajer som gått av kanske?


Någon som vet ett svar på lösningen. Tack på förhand

MVH

Otekniska jag
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Backlucka gått i baklås corolla 1986

Inlägg av Micke2 »

Visst har nog viren gått av nu.

Med lite tur, kan du få tag i viren vid spaken så luckan går att få upp.
Då får du vackert fixa vireöppningen eller luckhandaget.

Får du inte tag i viren, eller att den är av där bak, så blir det jobbigare.
Om du kan fälla ryggstödet bak, och komma in därifrån kanske det kan pillas upp inifrån, eller skruva loss bygeln. (om skruvar är åtkommliga).

Går det inte via avdragen vire, eller inifrån skuffen blir det inte kul alls.
Då blir det åverkan.

Jag vet att alla kupé dörrar måste kunna öppnas/stängas riktigt för bilprovningen.

Inget krav på att kunna låsa, då det inte har med trafiksäkerheten att göra.

Men på en sedan-modell, kanske inte bakluckan räknas. Speciellt inte om man ändå inte kommer in från kupén.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Backlucka gått i baklås corolla 1986

Inlägg av Glenn »

nä, tror inte det behövs på en sedan, faktum är att dom inte ens testöppnat bakluckan på mina bilar som är kombi/halvkombi vad jag kan minnas, alla vanliga dörrar testas ju dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Urbanstoyota
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 23 nov 2017, 15:22:03
Bilmodell: corolla sedan
Årsmodell: 1986
PostOrt: Uppsala

Re: Backlucka gått i baklås corolla 1986

Inlägg av Urbanstoyota »

tack för svar. Lyckade lösa problemet, va omöjligt att dra i vajern från förarplatsen, dock så rev jag ner hela baksätet så efter 5 timmars jobb så öppnar jag bakluckan genom att dra i vajern från baksätet.

Det borde väl vara lugnt på besiktningen.


MVH
Skriv svar