Hjälp med att identifiera missljud?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kajonas
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 17:48:55
Bilmodell: Toyota Avensis 2,0
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av kajonas »

Hej!

Jag har en Toyota Avensis 2,0 2006 (andra versionen, precis i brytet men vet inte hur stor skillnad det är). När jag vrider igång tändningen uppstår ett tickande ljud längst fram till höger i motorutrymmet sett från förarens position. Det låter som att något försöker hoppa igång (tänk sparka igång moped), se film. Även om jag inte startar bilen utan säg bara tänder lyktor, antingen med nyckel eller genom att vrida på ljusreglaget uppstår det.

Jag behöver hjälp med två saker:

1. Är det någon som direkt genom att höra det jag spelat in kan ge en kvalificerad gissning på vad det är för något som är fel?

2. Vad är det för del/delar på bilden? Det är min bästa gissning att ljudet kommer därifrån.

Tacksam för all konstruktiv hjälp :)

Mvh, Jonas

Ps, försökte ladda upp ett filmklipp på 5 sek, både i MOV, mkv och avi utan framgång. vad är begränsningen?
Bilagor
IMG_1161.jpeg
IMG_1161.jpeg (1.06 MiB) Visad 3185 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av cheetah1 »

Det där är styrenheten till ABS:en. Kan iofs tänka mig att en felfunktion hos den kan ge ifrån sig konstiga läten (då den innehåller en oherrans massa rörliga delar), men på din beskrivning tycker jag mer att det låter som att en justermotor till en strålkastare kuggar över på nåt vis. Denna gör en självtest varje gång man slår på ljuset, vilket förstås inte ABS:en gör, den gör sin självtest när man börjar rulla.

Har du xenonlampor i halvljuset original? Isåfall har du (enligt lag) automatisk justering av halvljuset, och det är då det systemet som självtestar sig när man slår på strålkastarna. Man brukar kunna se det genom att ljusbilden åker ner och upp igen snabbt precis när strålkastarna slås på. Du bör då också kunna se om ljusbilden från den högra strålkastaren inte gör det, eller beter sig märkligt.
kajonas
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 17:48:55
Bilmodell: Toyota Avensis 2,0
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av kajonas »

Hej!

Tack för snabbt svar. Det låter ju rimligen som att det inte är styrenheten till ABS:en med andra ord.

Jag har inte xenonlampor i bilen vilket är lite förvirrande. För när jag slår in regnumret i alla olika webbshoppar brukar jag få felaktiga förslag på alla möjliga delar, inte minst lampor just för att man bytte ut många sådana delar vid "ansiktslyftet" 2006. T.ex. har jag haft problem med att få tag i blinkersinsatsen som sitter på backspegeln, eftersom det enligt regnumret ska vara lampa i plåten framför hjulet.

Finns det en justermotor i systemet även om jag inte har xenonlampor?

När vi köpte bilen hösten 2017 bytte jag (om jag kommer ihåg rätt) halv- och helljus till Philips Xtremevision H7 och H1. Det var nu när jag bytte den första H7:an som jag första gången försökte lyssna varifrån ljudet kom ifrån, jag har hört det ett tag men inte orkat ta tag i det. När jag bytte satt det H7:or i, kan någon tidigare ägare ha bytt från xenon till halogen? Man måste väl byta kontakter och grejer vad jag förstår?

Ps: Kan inte ladda upp klippet, kan man skicka PM? Säg till ifall du vill att jag skickar filmen på 5 sekunder isf fall.

/ Jonas
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av cheetah1 »

Justermotor sitter det, men jag vet inte om det är automatisk inställning på dom då? Har du en inställningsratt för ljusnivån? Isåfall är den inte automatisk. Med det sagt är det väl inget som hindrar att den gör en självtest på den manuella inställningen också..

Har du en ratt, prova att skriva på den och hör om ljudet uppkommer, isåfall har du ju hittat boven.

Edit: man kan inte lättvindigt byta från xenon till halogen med mindre än att man byter strålkastare, hela stårlkastaren är annorlunda konstruerad invändigt.
kajonas
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 17:48:55
Bilmodell: Toyota Avensis 2,0
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av kajonas »

Du är inte dum du! Tack!

Mycket riktigt, när jag vred igång ljusreglaget precis så började ljudet som vanligt, och när jag vred på inställningsratten för ljusnivån så fortsatte det låta men annorlunda för varje steg jag vred så att säga. Jag hörde hur den vänstra sidan justerade (utan missljud) också. Nu i efterhand inser jag att jag inte kollade om den högre sänkte sig när jag vred, ska kolla det imorgon.

Men då är ju frågan, hur illa till sitter "justermotorn"? Vad heter delen, heter den bara så? Och vad heter delen på engelska? Tänker att jag vill söka vidare och se om någon haft liknande problem och vad man gjort med det.

Men då känner jag mig tämligen lugn när det inte direkt har med motorn att göra.

Edit: Det här gäller ju bara själva styrenheten som sitter inne i bilen. Bläddrar i servicemanualen..

/ Jonas

Edit nr 2: Rimligen en sådan här, fast till högersidan om de är olika.. https://www.ebay.co.uk/itm/132913450908
Strålkastarmotor/strålkastarinriktning eller dyl lär det rimligen heta på svenska: https://www.bildelaronline24.se/johns/2 ... lsrc=aw.ds

Dock inte original i det senare fallet, gissar jag?
Bilagor
Skärmavbild 2019-02-23 kl. 20.00.45.png
Skärmavbild 2019-02-23 kl. 20.00.45.png (162.95 KiB) Visad 3147 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av cheetah1 »

Inte mycket att finna på bildelsbasen.. https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot ... tare/Alla/

Det är väl mest troligt nåt kugghjul inne i justermotorn som inte har sina kuggar längre, men jag vet inte hur anslutningen mellan justermotorn och inandömet på strålkastaren ser ut, man skulle kunna tänka sig att det är nåt där inne som kuggar över också, så se om du kan kolla upp det först så du inte köper en reservdel i onödan.

Bilden du har lagt upp är nog den lilla datorn som styr alltihop, den är nog inte relevant här.
kajonas
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 20 okt 2017, 17:48:55
Bilmodell: Toyota Avensis 2,0
Årsmodell: 2006
PostOrt: Uppsala

Re: Hjälp med att identifiera missljud?

Inlägg av kajonas »

Nej precis, jag hann lägga till mer info so jag hittade efterhand i sama inlägg. Det där är bara ECU:n, försökte hitta i manualen vilka delar den styr men de visar bara hela lyktinsatsen.

Den specifika delen har jag hittat iaf. Men jag ska kolla om det går att justera höjden så besiktar jag bilen. Så kan jag när jag får lite tid över plocka isär och kolla om jag kan hitta det exakta felet. När jag plockat isär återkommer jag med lite bilder om det är av intresse för någon.

Tack för hjälpen! :)

/ Jonas
Skriv svar