Toyota Yaris III 2012, färddatorn stängs ej av, går ej att öppna med fjärrnyckel

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Lucky
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 feb 2019, 21:23:55
Bilmodell: Yaris III
Årsmodell: 2012
PostOrt: 14431

Toyota Yaris III 2012, färddatorn stängs ej av, går ej att öppna med fjärrnyckel

Inlägg av Lucky »

Hej,

för andra gången nu så har jag kommit ut till bilen en skön morgon och märkt att radion spelat Abba på högsta volym.
Fjärrnyckeln lyckades inte heller öppna bilen, utan jag var tvungen att öppna den manuellt.

Första gången behövde jag bara ladda batteriet, innan jag listade ut det så kunde jag lustigt nog stänga av färddatorn igenom att hålla automatlådan i ett spänt läge med en liten metallpinne.

Denna gång funkade inte detta, varken att ladda batteriet eller att mixtra med lådan.
Så jag tog in bilen till Mekonomen tvärs över gatan, dessa felsökte bilen i över tio timmar.
De kunde tyvärr inte hjälpa mig då de konstaterat att bilen tappat sina koder, och detta vågade de inte pilla på.
Så de bad mig att kontakta en auktoriserad Toyota verkstad och bjöd sedan på arbetstiden, vilket kändes fantastiskt.

Men när jag kontaktade närmaste Toyota verkstad - ett Bilia Toyota Center, så möttes jag av ljudet från den drygaste servicebrud som jag någonsin stött på. Denne ville ha 2100 kr enbart för att felsöka problemet, problemet som Mekonomen redan har fastställt. Så jag tackade för mig och la på.

Är det någon annan som har råkat ut för detta problem med sin bil och sen lyckats lösa det?

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Almhult Diagnosis
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 23:11:32
Bilmodell: Verso GR21
Årsmodell: 2014
PostOrt: 34331
Land (Country): Sweden
Företagsnamn: T&L AB

Re: Toyota Yaris III 2012, färddatorn stängs ej av, går ej att öppna med fjärrnyckel

Inlägg av Almhult Diagnosis »

hi,
could you explain more about the symptoms? you could not start engine but could switch ignition on (radio was played).
or when you came to the car the radio was "on" but the doors were closed?
do you have a wireless access to the car or aftermarket security system installed?
What did Meconomen exactly say?
Lexus & Toyota Diagnosis (Fuel/Diesel Injection systems, SRS, Engines, Transmissions, Brakes, Hybrid System, Noises Vibrations and Harshness etc.)
Användarens profilbild
Almhult Diagnosis
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 okt 2018, 23:11:32
Bilmodell: Verso GR21
Årsmodell: 2014
PostOrt: 34331
Land (Country): Sweden
Företagsnamn: T&L AB

Re: Toyota Yaris III 2012, färddatorn stängs ej av, går ej att öppna med fjärrnyckel

Inlägg av Almhult Diagnosis »

Hello,
Could you explain more?
Did you do or notice something unusual the day before the malfunction occurred?
What kind of entry system - a wireless key (car opens when you touch the handle) or a manual key with buttons?
when you found the malfunction - Is the ignition off and on-board computer on at the same time ?
Does the car have any additional security system or accessories, such as a towing hook or an after-market audio system?
What found mekonomen?
Lexus & Toyota Diagnosis (Fuel/Diesel Injection systems, SRS, Engines, Transmissions, Brakes, Hybrid System, Noises Vibrations and Harshness etc.)
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota Yaris III 2012, färddatorn stängs ej av, går ej att öppna med fjärrnyckel

Inlägg av Muda »

Har stött på liknande där tändningen höll sig igång trots att man tog ur nyckel ur tändningslåset, vill minnas även stereo var på.

Då var det fel på start-stop enheten, (eco ecu?). Denna är väldigt lätt att kontrollera, öppna huven så är den placerad tydligt vänster fram, när felet är aktivt koppla loss styrenheten genom att lossa kontaktstycket.

Ser ut såhär...
s-l300.jpg
s-l300.jpg (17.84 KiB) Visad 2480 gånger
Skriv svar