Trög styrning Toyota Corolla 2003

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bogir
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 14 jan 2019, 14:40:08
Bilmodell: Corolla 1,6 VVT
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm

Trög styrning Toyota Corolla 2003

Inlägg av Bogir »

Hej,

Hittade en liknande tråd sen några år tillbaka, men frågan blev i princip obesvarad. Så jag försöker:

När jag har kört över nån timme i motorvägsfart,känns det som att styrningen "tar" lite som om det skulle fastna. Den blir inte hårdare för det, den tappar alltså inte servon, men ratten kommer inte tillbaka efter små korrigeringar. Inga problem i stan eller rondeller och liknande... Detta händer i samband med att kupén är varm också.

Har någon haft det problemet?

* det är elstyrning på min bil, ingen vätska.

Tack på förhand!
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Trög styrning Toyota Corolla 2003

Inlägg av Muda »

1, Krävs det olik styrka att ratta ena sidan kontra andra sidan? T.ex trögare ratta höger än vänster?

2, Tänds varningslampa?

Om ja/nej på första och nej på andra så bör du börja med att kalibrera servon.

På EPS system som du har så har man eliminerat onödigt energitärande hydraliska servo-pumpar. Men dessa behöver kalibreras i takt med ändrade vinklar. Av samma anledning som man behöver justera hjulvinklar då och då.
Skriv svar