Toyota avensis 2.4 drar olja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kricke
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 11 dec 2018, 08:39:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: västervik
Land (Country): sverige

Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Kricke »

Hej har nyligen köpt en avensis 2004 2.4 2AZ-FSE. miltal runt 23,000 mil och fullservad. vad är normal oljeförbrukning på en sån här? denna ligger på drygt 1-1,5 liter olja på 100-150 mil. tycker det är väldigt mycket ? kör på mineral olja nu, går förövrigt bra
DolbyAtmos
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 18 dec 2017, 20:15:48
Årsmodell: 0
PostOrt: Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av DolbyAtmos »

Har också haft en 2,4 som drog samma mängd som din. Tyvärr så är det rätt känt att vissa av T25orna drar en hel del olja. Men googlar man så ser man främst att det är 2,0an som nämns. Men 2,4an är långt ifrån befriad från problemet. Jag köpte hem 50L av den billigaste oljan jag hittade i Tyskland. Blev sen less och bytte in bilen 2 år senare. Tror att det tom står i instruktionsboken att upp till 1L/100 mil är inom toleransen om jag inte minns fel.
Kricke
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 11 dec 2018, 08:39:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: västervik
Land (Country): sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Kricke »

Okej tack för infon! Får se hur jag gör för är kanon nöjs med bilen annars. För väl också köpa billig olja 😄 men Hoppas man inte får några dåliga avgasvärden på besiktningen bara
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av riclin »

Min 2008a började bli törstig efter drygt 15.000 mil. Vid strax under 20k mil (då jag bytte in den) drack den 1 liter på ca 3-400 mil. Väldigt fin maskin för övrigt. Bortsett från bränsle/oljeförbrukning. Absolut, en av de bättre drivlinor Toyota tillverkat. Enligt mig då :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

Är det nån som vet vad oljetörsten beror på ?

..Är det koksade kolvringar som vanligt på lågfriktionsmotorer ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Muda »

Glenn skrev: fre 14 dec 2018, 07:58:54 Är det nån som vet vad oljetörsten beror på ?

..Är det koksade kolvringar som vanligt på lågfriktionsmotorer ?
I regel ja. Kan dock även vara ringar som fastnar/låser sig.

Hört om några enstaka som lyckats med flush. Men i regel är det riva/renovera allt som gäller.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

WD40-metoden kanske ? ..är ju lite tidskrävande dock.

Tänkte försöka mej på det på min Aero, men man får nästan planera en veckas stillestånd när man även är hemma och kan gå och kolla/fylla WD40 flera gånger om dagen..

Lite sugen på att testa med RME istället för WD40 också, det är extremt bra som lösningsmedel men lite svårt att få tag i, jag har dock en dunk med några liter RME100 i garaget som jag tänkte använda till just det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Muda »

Är ju i princip samma åtgärd som att flusha. Kanske t.om värt en chansning? Går väl lös på en 500:- ish för flush-medlet plus en jäkla massa olja eftersom man ska byta flera gånger i samband med en sådan åtgärd.

Vet att Toyota har även en egen sådan olja men priset är runt 20.000:- för medlet :lol:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Glenn »

Nää flush är ju nåt helt annat, det är inte länge rengöringen kommer i kontakt med oljeringarna när man gör det.

En flush är väl i princip samma typ av rengörande tillsatser som en olja har ny - fast mera, och så löser man avlagringar och skit innan man häller i den nya oljan så man slipepr förbruka alla tillsatserna i den direkt på allt skit som finns kvar i motorn.

Jag har faktiskt löst ett problem med kraftigt knackande (hyudraliska förstås) lyftare med en flush, trodde inte på att det skulle funka men det gjorde det.

Kör man WD40-metoden så dränker man ju in ringarna i WD40 i flera dygn, och ruckar lite på motorn ibland.. erfarenheterna är lite varierande, frö vissa blir det ingen skillnad, för vissa blir det bra ett tag, för andra löser det problemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Toyota avensis 2.4 drar olja

Inlägg av Muda »

Nej. Du tömmer alltså hela motorn på olja och ersätter med nytt filter + medel (medlet agerar istället för oljan. Du låter motorn arbeta på tomgång 30-45 minuter. Stänger av tömmer tråget+motorn. Fyller på ny olja+filter kör samma process och gör om igen efter cirka 60-90 min motorgång.

Dvs i princip 3 oljebyten.
Skriv svar