Gul skiftnyckel blinkar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground »

Den gula varningslampan som ser ut som en skiftnyckel börjar blinka när jag kört >30 minuter, stängt av motorn 5-15 minuter och sedan startar bilen igen. Enligt instruktionsboken blinkar denna lampa vid specifika intervall (1500 mil?) för att påminna om att byta olja om det behövs. Men det känns som att den även kan känna av och varna för lågt oljetryck, eftersom att det är vad jag tror händer enligt ovan körcykel.
Bilen servades för mindre än 500 mil sedan och då byttes oljan. Rätt oljetyp är påfylld och stickan visar på rätt nivå.
Detta har hänt tre gånger sedan servicen och jag har återställt varningslampan enligt instruktionsboken, ändå börjar den blinka igen vid en körcykel enligt ovan.
Varför?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av Muda »

En diesel har du antar jag?

Denna symbolen är även gemensam för igensatt DPF.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground »

Japp, diesel är det.
Men, det står inget om DPF i bruksanvisningen. Men bruksanvisningen är väl bara till för oss dödliga, inte för de som verkligen kan bilar skulle jag tro.
Men om det är en varning för DPF, varför slocknar den när jag återställer oljekontrollen enligt instruktionsboken?
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av Muda »

Okej. Säker på att du inte har spädning av oljan? Kan nog vara så att felkod P2463 eller liknande ligger i systemet och tänder indikatorn i tid och otid.

Vad gäller det jag syftade tidigare på med DPF full var bilar som fått ECU uppdaterade men producerade innan DPFn fick en egen varningslampa, använder just gemensamt skiftnyckeln för både oljekvalitets-indikator och dpf blockering. Lämpligast är att börja och kolla felkoder i motorstyrenheten.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground »

Hej Muda!
Tack för ovärderliga tips! Det verkar faktiskt som att oljan är spädd. Dels för att oljenivån är väldigt hög och dels luktar den starkt av paraffin, liksom. Är det läckage över topplocket?
Efter lite koll på nätet verkar det som att DPF kan slås ut på grund av problem med oljan.
Det är väl lika bra att åka in och kolla bilen helt enkelt...
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av Muda »

Där har du svaret! Finns en åtgärdsplan för att rätta till det.

Man kan t.om (om man inte vill ersätta delar och liknande) tappa ur oljan, radera koder och aktivera ”Severe Usage” läge genom att bygla två stift i OBD’n och utföra en serie pedaltryck.

Kolla vad din lokala verkstad tar för jobbet, eftersom man behöver diagnosutrustning och en lyft.

För att svara på dina frågor så beror det med största sannolikhet på att spridarna fettar på, diesel+olja = ökning. Luktar även speciellt, typ paraffin ja. Dpf kan skadas av felaktig olja eller olja med fel klassificering. Behövs rätt sort med låg sotavbildning. Har själv stött på detta problem även med rätt sorts olja dock.
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground »

Det verkar som att detta är ett så pass vanligt problem att Toyota har en service bulletin (åtminstone i UK) med en förlängd garanti för reparationer beroende på detta fel:
https://www.toyotaownersclub.com/forums ... nt=1354044
MrBackground
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 26 aug 2017, 08:13:34
Bilmodell: Auris 1.4 D-4D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Lund
Land (Country): Sverige

Re: Gul skiftnyckel blinkar

Inlägg av MrBackground »

Jepp, så här blev det:
Åkte in till Toyotaverkstan och de tappade ut 3dl olja från bilen. Detta är tre veckor sedan och sedan dess har varningen inte återkommit.
Högst troligt är att regenereringsprocessen av partikelfiltret har blivit avbruten på tok för många gånger och därmed spätt ut oljan med diesel. Körstilen kan alltså vara avgörande för hur en bil mår.
Skriv svar