Höga CO Värden Corolla HJÄLP!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tzouras
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: 41877

Höga CO Värden Corolla HJÄLP!!

Inlägg av Tzouras »

Hej alla toyota älskare jag hade lagt in ett inlägg men råka ta bort det på nåt sett :clap:

Jag har en corolla års1999 1.6l motor 4A-FE Liftback/halvkombi.
Den har höga CO 2500 värden. Innan besiktning så varmkörde jag den i 40 min och varvade till 4000-5000RPM ungefär.
Jag har köpt nytt luftfilter efter besiktningen och inte för att det gammla var jättesmutsigt men ändå.

Värdena var:
CO 0.1 (0.5)
CO 2500rpm 0.6 (0.3)
HC 140 (200)
LAMBDA 0.97 (0.97-1.03)
Gränsvärdena är inom parentes.
Tacksam för all hjälp.
Bilagor
DSC_0113.JPG
DSC_0113.JPG (176.4 KiB) Visad 1864 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Höga CO Värden Corolla HJÄLP!!

Inlägg av cheetah1 »

Den går lite rikt, det är helt uppenbart. Kolla efter avgasläckage före lambdasonden (det blir undertryck i avgassystemet mellan avgaspulserna, så det suger in luft då om det läcker, vilket sen späder ut avgaserna och lurar sonden att den går snålt), annars är en trolig förklaring att lambdasonden i sig ger lite skumma värden. Tror inte dessa gamla bilar har jättedyra lambdasonder (högst sannolikt sitter det bara en), om du skulle vilja göra ett "chansbyte", annars ska det på något sätt (som jag inte minns) gå att mäta upp en del värden från bränslestyrningen i diagnosuttaget, men jag minns inte exakt hur, så det överlåter jag åt någon annan.


Luftfilter får vara fruktansvärt igensatta för att ge såna värden. Tänk på att även om den går på förhöjd tomgång så är motorn helt obelastad, så det är inte speciellt mycket luft som behövs, i synnerhet med tanke på att lambdasonden kompenserar.
Tzouras
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 21 nov 2018, 09:42:50
Bilmodell: Corolla 1.6 (E110) 4A-FE
Årsmodell: 1999
PostOrt: 41877

Re: Höga CO Värden Corolla HJÄLP!!

Inlägg av Tzouras »

Hej cheeta,
Det läcker ut lite luft på en koppling mellan lambdasonden och katalysatorn såg jag, kan de ha nåt med det att göra, att det läcker ut mer syre från koppling innan katalysatorn så att det kommer mer avgaser i slutet av avgasröret eftersom de blir tryck när man gasar på för när den är på tomgång så är värdena ok ju.
Eftersom det läcker lite efter lambdasonden och alla tändstift såg fina ut och dem hade rätt färg på alla 4 tändstift så tänkte jag att de kan vell inte va lambdan då.?

Tacksam för funderingar, svar och idéer? :-)
Skriv svar