5:ans växel hoppar ur.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
svenee
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 18 nov 2018, 20:11:13
Årsmodell: 0
PostOrt: Malmö

5:ans växel hoppar ur.

Inlägg av svenee »

Hej.
Är ny här på forumet. Jag har en Toyota Avensis Disel . En sedan 2006:a. D4D . 2.0 med manuell låda. Har haft bilen avställd för andra fordon . Och nu börjat få konstigheter med växel som hoppar ur. Nämligen att 5:ans växel hoppar ur då jag släpper lite på gasen. Vet inte om det är något vanligt på denna modell. Har hört om länkaget till kopplingen kan vara feljusterat. Att någon synkring i växellådan kan vara sliten. Även att drevet(5:ans) i växellådan kan vibrera loss. Jag kan väl knappast ha sån tur att det räcker med ny växellådsolja? Fylla på växellådsolja. Påfyllning brukar i så fall vara läckage. Tacksam för tips om var det kan vara bäst att åtgärda problemet. Inte att bara hålla i växelspaken. Är det någon som råkat ut för detta på Avensis. Går det att komma åt att fixa eventuellt drevproblem utan att lyfta ur växellåda ?
Mvh Sven-Erik
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 5:ans växel hoppar ur.

Inlägg av cheetah1 »

I allmänhet brukar den här typen av fel komma av slitna växelförare, då oftast på grund av att man sitter och håller i växelspaken medan man kör. Därav uppträder det oftast på femman, eftersom det är den växel som är i mest. Säger inte att det är det som har hänt, men det är den vanligaste förklaringen. Att "lösa" problemet med att sitta och hålla fast spaken gör bara problemet ännu värre, och är det inte detta som är problemet så kan det bli det om du gör det.

Synkring ger motsatt problem, du får inte i växeln utan att dubbelkoppla. Vad det gäller länkage eller drev som skakar loss (mig veterligen hänger dreven "löst" på en axel och förs i och ur läge av växelförare och fjädrar, så jag vet inte riktigt vad som ska skaka loss, men jag är ingen expert på växellådor, jag kan bara vad jag lärt mig i skolan, och det är några år sedan) är jag osäker på om det är vanliga fel eller hur man lagar dom. Länkageproblem låter inte helt otroligt iofs, är det justerat på nåt sätt så att du inte får i växeln helt kan det ge det här fenomenet. Mig veterligen använder alla FWD-toyotor wirelänkage, så det bör inte vara allt för svårt att justera.

Oavsett vilket är det som du säger högst sannolikt inget som löses utan att öppna växellådan, förutom om det skulle bero just på ett länkageprobelm.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 5:ans växel hoppar ur.

Inlägg av PierreW »

Om den stått länge skulle jag börja med att smörja upp länkaget till vajrarna på växellådan så dom går lätt. Kan ju vara så att växeln inte klickar i ordentligt tack vare att länkaget trögar.
Och när du släpper gasen så rör sig motorpaketet åt motsatt håll mot när du accar, så det kan vara så att den frilägger pga det.
Samma fenomen kan uppstå med slitna motorkuddar/fästen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: 5:ans växel hoppar ur.

Inlägg av cheetah1 »

PierreW skrev: ons 21 nov 2018, 07:04:15 Och när du släpper gasen så rör sig motorpaketet åt motsatt håll mot när du accar, så det kan vara så att den frilägger pga det.
Samma fenomen kan uppstå med slitna motorkuddar/fästen.
Fast är det wirelänkage ska inte det kunna ha någon betydelse, eftersom wirearna sitter fästa direkt på växellådan. Är det stötstångslänkage, vilket jag aldrig sett på nån Toyota, så är det ju däremot en möjlig förklaring.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: 5:ans växel hoppar ur.

Inlägg av PierreW »

cheetah1 skrev: tor 22 nov 2018, 06:14:17
PierreW skrev: ons 21 nov 2018, 07:04:15 Och när du släpper gasen så rör sig motorpaketet åt motsatt håll mot när du accar, så det kan vara så att den frilägger pga det.
Samma fenomen kan uppstå med slitna motorkuddar/fästen.
Fast är det wirelänkage ska inte det kunna ha någon betydelse, eftersom wirearna sitter fästa direkt på växellådan. Är det stötstångslänkage, vilket jag aldrig sett på nån Toyota, så är det ju däremot en möjlig förklaring.
Hur blev det på moppen om man kortat höljet och vajern till gasen för att man inte hade råd med en ny, jo den gasade av sig själv vid kraftig sväng :lol:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar