TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av TobbeN »

Hej,
har precis som många andra på detta forumet stött TPMS, som i mitt fall på Toyota är värdelöst. Det som förvånar mig på min Toyota Avensis, modellår 2015, inte kan läsa av däcktryck i bilen och att det inte går lägga in 8 däck i systemet. Utan jag måste slanta upp fler hundra per år för att programmera om ECU:n vid däckbyte.

Jag undrar nu om någon på detta forum har hittat något TPMS diagnosverktyg för att själva programmera om ECU:n?
- Det tar ju inte många sekunder för däckverkstan att göra detta och sedan tar de 250-300 kr för det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av cheetah1 »

Klart det finns.

Dom kostar i storleksordningen 5-15000. Det finns också kloningsbara sensorer, som kan ges samma kod som deras motsvarighet som används andra säsongen. Dom kostar någonstans 1500-2000 kronor styck. Du får alltså byta däck vääldigt många gånger innan det lönar sig. Ska du däremot köpa nya vinterhjul till en bil som inte redan har några med sensorer i kan det löna sig att montera kloningsbara.

Notera att det beroende på bil även ingår att kolla och justera däcktrycket, eftersom detta måste ställas in i samband med inställningen, dvs, väcka sensorn, ställa in vilken som är vilken i bilens mottagare, samt ställa in vad nominellt tryck är, vilket för att det ska funka kräver att det trycket också finns i däcket. "Några sekunder" är en liten överdrift, runt 5-10 minuter är rätt normal arbetstid om det funkar som det ska.

Andra tillverkare med direkta sensorer har inte så sällan smidigare system där det hela kan ställas in i displayen på instrumentpanelen av ägaren. Några system använder också bilens ABS-sensorer, man trycker bara på "SET", så ställer den in sig efter det nuvarande trycket, och om något hjul plötsligt roterar med ett högre varvtal i förhållande till dom andra förutsätter datorn att det beror på att det fattas luft. Inga sensorer nödvändiga. Inte lika tillförlitligt men mycket mycket enklare att hantera.

En anekdot i sammanhanget är att Subaru från 2017 och framåt inte längre går att ställa in med en standard TPMS-dator, enligt min verkstad, utan kan bara ställas in med en Subarudator, du måste således svänga in till Subaruverkstaden efter att du bytt däck på däckfirman. Dock levereras Subarus originalmonterade hjul som standard med klonbara sensorer numera.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av Inf3cted »

Tänkte bara tillägga att det snart kommer bli lagändring om det med tpms på nyare bilar. I efterhand har dom kommit på att ”oj. Det blir ju väldigt dyrt för folk att byta dom och krångligt varje gång det ska bytas till sommar/vinter hjul”
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av Glenn »

Sverige har redan dispens, så i sverige krävs inte TPMS. (Tror samma gäller finland ?)

Däremot så finns det inget lagkrav på att tillverkarna ska kunna stänga av det på kunds begäran.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
bertil
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 15 nov 2018, 10:40:09
Bilmodell: avensis diesel
Årsmodell: 2014
PostOrt: helsingborg

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av bertil »

Jag hittade det här verktyget på nätet och enligt beskrivningen skall det fungera till Toyota någon som testat? Jag har en Avensis diesel 2014 och den kan ju bara ha koll på 4 däck

https://www.runns.se/felkodslasare/tpms ... 50448-tpms
Hälsningar
Christer
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av TobbeN »

Tråkigt att det inte finns någon lätt lösning.

Bertil/Christer, är skeptisk till att verktyget du hänvisar till fungerar då det förutsätter att du sätter Toyotan i "TPMS Learn Mode" vilket jag inte hittar någonstans att det går sätta Toyotan i det läget.

Själv letar jag nu efter en begagnad version av detta verktyg "Autel TS501 MaxiTPMS", vilken verkar säljas för runt 2000 kr i England. Även den nyare modellen "Autel TS508 MaxiTPMS" verkar fungera men kostar mer.
TobbeN
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 13 okt 2018, 13:02:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2014
PostOrt: Ljungsbro

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av TobbeN »

Efter att ha tittat runt ytterligare undrar jag om någon provat Techstream?

See video:
https://www.youtube.com/watch?v=MECPSmg5JfI

och själva programmeringskabeln kostar bara 127 kr:
https://www.dx.com/sv/p/latest-v12-10-0 ... _BcWuJwGUk

Dock kostar original Techstream-programvaran en hel del.
bertil
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 15 nov 2018, 10:40:09
Bilmodell: avensis diesel
Årsmodell: 2014
PostOrt: helsingborg

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av bertil »

Hej
Köpte och testade VXDAS och det funkade inte på min Avensis jag hittar inget sätt att sätta learningmode har också haft en dialog med leverantören i Usa och efter att dom fått mina modell uppgifter fick jag svaret att den inte funkade på den modellen surt. På min brors Opel Mokka funkade den klockrent det gick på mindre än 5 min att ändra till vinterdäckstpms./christer
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av Dale »

Finns det ingen SET knapp vid ODB2-uttaget?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ikuo_kemo
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 14 jun 2018, 09:23:46
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2003
PostOrt: VALLDA

Re: TPMS - finns det något verktyg för att hantera detta själv

Inlägg av ikuo_kemo »

Vad jag förstår är väll Techstream toyotas egenutvecklade programvara och är den officiella programvaran som används?

Vad jag vet finns det lite (kanske inte helt toyota sanktionerat) lösningar för att få det billigt.
Har en sådan mini-VCI sak från kina, som jag gav runt 100kr för (samt 75kr extra pga. snasenord), saknar dock windows laptop för att testa.
Skriv svar