Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Bempa »

Kollar man autodata så är det 9h anslagen tid för att byta turbo på den :shock:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Glenn »

Oj, undrar vad det är som gör att det tar så lång tid ? vad måste ur för att komma åt typ ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Mikstra
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 07 nov 2018, 10:42:57
Bilmodell: Toyota Avensis Diesel
Årsmodell: 2012
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sweden

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Inlägg av Mikstra »

Kör en sista uppdatering,

Arbetstiden var mellan 10 och 12 timmar för det här jobbet. Turbon sitter bakom motorn in mot kupén. Skaplig timpenning tycker jag men men.

Jag har kollat runt lite och det verkar som att det landar där omkring. Jag hade gärna renoverat turbon men killen på Toyota ville inte riktigt det. Han sa att de måste kunna flytta bilen så att den inte står i vägen medans turbon är på reparation och då kanske de måste skruva tillbaka något vilket skulle göra att det jag sparar på reparationen äts upp av monteringskostnaden för att göra bilen flyttbar efter demontering.

Jag kommer låta Toyota byta eftersom att jag inte vill riskera följande scenario. Tänk om det INTE är fel på turbon och någon annan bytt den. Då skulle det andra stället ha gjort det jag sa eftersom att Toyota sa att turbon var trasig. Det innebär att jag inte hade kunnat säga något till stället som bytt turbon och jag lär ju inte kunna gå till Toyota heller eftersom att de bara gjort en felsökning och inte bytet. Då har jag en ny bytt turbo för 30-35000 men en inte fungerande bil.


Aja, det är väl bara att knyta näven i ficka, svära lite inombords, bryta ihop och sen skaka av sig det här.

// Micke
Skriv svar