Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Glenn »

Då har du inte sett mycket :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Har kollat runt nu en del. Tänkte kanske några är intresserade av vad jag hittat och bestämt. Blev totalt utbyte hos Toyota. Dyrt och feg :D

Först lägger jag upp en bild på hur det ser ut på just min bil. Har ringat in delen som ansågs vara för rostig.
WhatsApp Image 2018-11-07 at 09.52.48.jpeg
WhatsApp Image 2018-11-07 at 09.52.48.jpeg (112.84 KiB) Visad 5289 gånger
  • Asklingsbil (Toyota) 6900 SEK för att byta ut en sida. Men då bjuder de på efterkontroll och får bilen godkänd.
  • Mekonomen hittar delen hos deras återförsäljare, alltså går det inte söka på Mekonomems sida själv. Delen kostar 3900 SEK. De tar ca 2000 SEK att byta givet att det går på den uppskattade tiden. Totalt 5900 SEK alltså. Då bilen är gammal och rostig så inbillar jag mig att det finns risk för någon koppling, stabilisator, mutter som går sönder och då kanske Mekonomen skulle fakturera ännu mer plus att jag betalar 200-300 SEK för efterkontroll.
  • BILLIGASTE om man kan fixa själv: Hittade delen på ebay https://www.ebay.co.uk/itm/TOYOTA-AVENS ... 100623.m-1. Kostar runt 2800 SEK plus frakt. Men var osäker om det var rätt del och med frakt skulle det kanske hamna på samma kostnad som Mekonomen butik. Men då får man montera själv för att spara den kostnaden. Jag var dock för feg att ge mig på den där lösningen.
  • Mekonomen och en annan verkstad kunde eventuellt svetsa också men bara efer de hissat upp bilen och undersökt. Kostnaden ligger runt 2000 SEK om allt går bra med svetsningen. Men å andra sidan verkar det råda blandade åsikter om huruvida det godkänns på efterkontroll. Verkar bero på subjektivitet.
Jag resonerade att man får räkna med 5-10k reparationer/år att hålla en så gammal bil igång. Har dock funderat på att sälja den nästa år och uppgradera till nyare Avensis eller Auris Turing Sport men blir nu osäker för det kanske är lika "dåligt" med bärarmarna på nyare Toyota också.

Någon som vet?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Bempa »

Jättebra att du la upp all info runt vad du har hittat, det är uppskattat

Tyvärr har jag dålig koll på senare generationers länkarmar

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av cheetah1 »

För att svara på din sista fråga: Det här är den enda modell av Toyota jag nånsin har hört har det här problemet. Bävar lite för vad dom kläcker ur sig på besiktningen på våran, vi har en likadan.
Andra sidan på det myntet är väl då att motsvarande bärarm på Skodan jag hade innan kostade 1700 spänn (som lös del men inklusive bussningar förmonterade, så förutsatt att man får loss dom gamla bultarna är det under en timmes jobb att byta) som originaldel från VW, och trots att det var en lika gammal bil som din fanns den i centrallager för leverans närmsta handlare inom 24 timmar.
Tredje (?!) sidan på myntet är att jag bytte betydligt mer grejer på Skodan mellan 18-24000 mil (vilket är hur länge jag hade den) än vi har bytt på Avensisen från 10-24000 mil (vilket är så länge vi har haft den hittills). Allt är en avvägning, helt enkelt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Glenn »

Delar till toyota är ju ALLTID dyra typ, enda trösten är just att dom inte går sönder så ofta.

Är det verkligen samma del på ebaylänken ? det ser inte ritkigt ut som den på bilden ? men svårt att se.


Mekonomen kan f.ö ofta få fram delar som inte hittas via websidan, dom har fler leverantörer dom kan beställa ifrån, och en av dom är toyota.

När avgassystemet på min ST165 pajade så var det typ enbart mekonomen och toyota som kunde få fram ett i sverige, toyota var billigare, i princip kostade det lika mycket med montering på toyota som löst på mekonomen, och när jag sa det till verkstan som bytte (toyotaverkstad) så sa dom att "det är för att dom köper det av oss och sen lägger på lite vinst".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

cheetah1 skrev: ons 14 nov 2018, 20:06:48 För att svara på din sista fråga: Det här är den enda modell av Toyota jag nånsin har hört har det här problemet. Bävar lite för vad dom kläcker ur sig på besiktningen på våran, vi har en likadan.
.
.
Tredje (?!) sidan på myntet är att jag bytte betydligt mer grejer på Skodan mellan 18-24000 mil (vilket är hur länge jag hade den) än vi har bytt på Avensisen från 10-24000 mil (vilket är så länge vi har haft den hittills). Allt är en avvägning, helt enkelt.
Förstår lite hur du menar. Har redan lagt pengar på byte av startmotor, fjädringar, etc men inget som känns för mycket för en sådan gammal bil.

Har dock hört från en kollega att han hade samma problem med 2014 Avensis. Rost på bärarmar andra året. Åkte tillbaka till Toyota och de sa att det var ett känd fel. Blev byte på goodwill/garanti. Alltså säger dem inget om man inte åker in med bilen och klagar.

Jag tror det som störde mig mest var att jag ringde i September för en stor service. Det skulle kosta mer än vanlig stor service för bilen hade gått över 17000 mil (vet inte om det verkligen är en grej). Jag förväntar då att när de hissade bilen, så skulle de ta bara en snabb titt och kolla rostläge. Asklings svar på det var "Vi använder inte samma verktyg som besiktning" - altså en hammare. Kanske hade slutat med ändå att de föreslog ett byte så jag slapp efterkontroll och all stress. Men det kanske är väldigt strikt med checklistor på service and kolla rostläge ingår ej.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Glenn skrev: tor 15 nov 2018, 00:27:27 Delar till toyota är ju ALLTID dyra typ, enda trösten är just att dom inte går sönder så ofta.

Är det verkligen samma del på ebaylänken ? det ser inte ritkigt ut som den på bilden ? men svårt att se.


Mekonomen kan f.ö ofta få fram delar som inte hittas via websidan, dom har fler leverantörer dom kan beställa ifrån, och en av dom är toyota.

När avgassystemet på min ST165 pajade så var det typ enbart mekonomen och toyota som kunde få fram ett i sverige, toyota var billigare, i princip kostade det lika mycket med montering på toyota som löst på mekonomen, och när jag sa det till verkstan som bytte (toyotaverkstad) så sa dom att "det är för att dom köper det av oss och sen lägger på lite vinst".
Förstår att du tycker ebaybilden inte ser likadan ut. Hade samma oron men man får titta extra noga. Den liknade iaf bilden på bärarm från Mekonomen. I alla fall så tog jag inte risken där potentiell mismatch var en av orsaker.

Och ja, kostnad för delen på mekonomen var högre än toyota. Fick även rabatt på 10% på arbetet på Toyota men ändå slutade med 6900 SEK.
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av NizmO »

Har pillat lite på kusinens Avensis nyligen och dom fick "bra att veta" på just den länkarmen förra året.

Med det i åtanke gick jag över underredet och lyckades slå ett hål i länkarmen = garanterad 2:a.
Provade på vinst och förlust att svetsa på en plåt (ca: 10x4cm) över hålet och gick precis genom besiktningen utan anmärkning (var ju dock ingen tidigare 2:a för då kollar dom säkert noggrannare).
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Oliven »

Var och besiktade min Avensis igår.... de bankade livet ur bägge bärarmarna. Även en fjäder av fram och bak....Äntligen vet jag vad ja Ska lägga alla mina pengar på. :evil:

Jag kommer väl skriva lite här om hur det går för mig.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Glenn »

Det är ju så att besiktningsmännen lär sej snabbt vilka bilar som har problem och var, vet dom att avensis har problem med bärarmarna kommer dom att titta extra noga där.

Trist att det ska behöva vara så att bärarmar rostar sönder så snabbt på en såpass ny (nåja) bil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar