Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Behöver rådgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Har Toyota Avensis kombi, bensin, 2005, 2.0, 17000 mil. Gjorde stor service på Askling i Linköping en månad sedan. Enligt de skulle bilen klara besiktning och rulla utan krångel 2-3 år till.

Besiktade idag och blev icke-godkänd. Rostig bärarm bak. Gubben sa redan innan att de här modeller är kände för rostiga bärarmar och började knacka på med en hammare. Att lite ytlig rost skulle finnas som trillar av med en hammare visste jag ju men på höger sidan tyckte han att rostet var djupare in i metallen. Det blev inget hål men han lyckades göra mindre "buckla" i bärarmen.

Askling säger det kostar ca 6000 SEK att byta och 12000 SEK båda ifall man ska passa på byta båda för att slippa eventuell efterkontroll nästa år. Jag kollade på blocket och denna bil går för allt mellan 30 - 38000 SEK. Så jag är kluven. Blir ju körförbud om en månad plus att det var dags för nya vinterdäck också.

Fråga: Ska jag lägga pengar på att byta bärarm (ca 6000 SEK), köpa nya vinterdäck (ca 5500 med arbete) och köra ett par år till?

Fråga: Eller ska jag byta bilen? Misstänker att jag får bara hälften pengar om jag säljer med körförbud.

Försökte kolla alternativa ställen med reservdelar. Ringde Laga.se och de sa att de inte hittar det i hela Sverige. Har försökt leta andra siter ("bärarm Avensis bak") men det verkar vara svårt att få träffar. Hittar typ ingen. På Asklings kostnadsförslag står bara "ARM ASSY, RR SUSPENS" men på det får man såklart bara engelska träffar.

Fråga: Hur/var hittar jag rätt bärarm och vad ska jag söka efter?

Uppskattar verkligen bra råd. Är småbarns förälder och behöver se till att jag inte blir utan bil på vintern. Så är lite stressad.

Hälsningar.
Senast redigerad av quandrione den fre 16 nov 2018, 00:37:52, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av cheetah1 »

Har för mig att det var någon häromsistens som bestämde sig för att slå till på en ny, men sen när han skulle beställa den så tillverkades den helt plötsligt inte längre.

En alternativ lösning, som han också valde, var att få bärarmen lagad av en kunnig svetsare. Blev i slutänden billigare, men jag vill minnas att den första besiktningsmannen han kom till underkände lagningen, men när han sen åkte till en annan så var det helt okej att köra ett år till.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

cheetah1 skrev: mån 05 nov 2018, 22:02:39 Har för mig att det var någon häromsistens som bestämde sig för att slå till på en ny, men sen när han skulle beställa den så tillverkades den helt plötsligt inte längre.

En alternativ lösning, som han också valde, var att få bärarmen lagad av en kunnig svetsare. Blev i slutänden billigare, men jag vill minnas att den första besiktningsmannen han kom till underkände lagningen, men när han sen åkte till en annan så var det helt okej att köra ett år till.
Hade missat att han kommit fram till att de inte tillverkas längre. Jag tänkte att de kanske bara är svåra att hitta. Letade efter på bil https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... 0001000100 men svårt att veta vilken som är korrekt. Sedan så har jag aldrig köpt beg bildelar så här så vet inte om man ska lita på grejer på denna sida.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Glenn »

Normalt sett köper jag gärna beg bildelar, MEN när det är en pryl som är ett känt problem så är ju chansen att hitta en bra bärarm på skroten ganska liten.

Jag skulle nog försökt svetsa, men å andra sidan kan jag svetsa själv hemma med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Har en polare som kan och är villig att hjälpa till att svetsa. Men från den andra tråden verkar det vara svårt att få till det bra med plotbiten och inte säker att det går igenom. Lite tur verkar man behöva. Sedan får jag lite skuld känslor om jag försöker sälja bilen nästa år med sådan lösning eller tänker jag fel egentligen. Tänkte att jag behöver nämna svetsningen och då kanske folk inte vill betala ordentlig. Men jag tänker kanske fel.

Hur hittar jag förresten rätt artikelnummer till bärarmen? Försökte kolla på någon engelsk sida för toyotaparts men Avensis modellen finns inte med. Uppskattar om någon känner till artikel nummret till delar till Avensis 05.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Glenn »

Tja, en svetsad bärarm kan ju egentligen vara starkare än originalet, och har den gått igenom besiktningen så är den ju att betrakta som trafiksäker.

Jag skulle inte ha dåligt samvete om jag sålde den då, om man däremot försökt dölja rost med plastic padding så inte besiktningsmannen ska banka där så är det lite värre.


Vill du vara säker på rätt nummer på bärarmen skulle jag ringt toyota och så får dom ta fram artikelnummer via regnummer, dom kan ju också säga om den går att få fram och vilket pris, kan dom inte få fram den eller du tycker det är för dyrt så fråga om numret på den så du kan använda det för att söka vidare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Oliven »

Hur ser den bärarmen ut? Googla lite men får upp flera olika modeller. Kan ju vara intressant att kolla över sina egna när man snart ska byta däck. :)
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Glenn skrev: tis 06 nov 2018, 15:23:59 Vill du vara säker på rätt nummer på bärarmen skulle jag ringt toyota och så får dom ta fram artikelnummer via regnummer, dom kan ju också säga om den går att få fram och vilket pris, kan dom inte få fram den eller du tycker det är för dyrt så fråga om numret på den så du kan använda det för att söka vidare.
Du har rätt. Får ringa Askling. De har ju gett kostnadsförslag så antar att de kan skaffa delarna. Ska be dem om artikelnr.
quandrione
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 10 jan 2015, 01:23:58
Bilmodell: Avensis Kombi
Årsmodell: 2005
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av quandrione »

Oliven skrev: tis 06 nov 2018, 18:53:37 Hur ser den bärarmen ut? Googla lite men får upp flera olika modeller. Kan ju vara intressant att kolla över sina egna när man snart ska byta däck. :)
Har inte tagit bild tyvärr men killen på den här tråden har lagt upp lite bilder före och efter reparation.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... arm#p74304
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Behöver rädgivning. Bärarm bak rostig. Icke-godkänd

Inlägg av Oliven »

quandrione skrev: tis 06 nov 2018, 23:47:42
Oliven skrev: tis 06 nov 2018, 18:53:37 Hur ser den bärarmen ut? Googla lite men får upp flera olika modeller. Kan ju vara intressant att kolla över sina egna när man snart ska byta däck. :)
Har inte tagit bild tyvärr men killen på den här tråden har lagt upp lite bilder före och efter reparation.
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... arm#p74304
Ok då vet jag vilken del det är iaf. Men det var den sorgligaste svetsningen jag sett i hela mitt liv.... :thumbdown:
Skriv svar