Avensis T22 vilken motor?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
corollakillen
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 02 mar 2018, 16:06:59
Bilmodell: Toyota Corolla kombi
Årsmodell: 2007
PostOrt: Örebro

Avensis T22 vilken motor?

Inlägg av corollakillen »

Hej!

Jag hade tänkt att köpa en avensis t22 till min mor. Vilka motorer skall jag hålla mig undan?

Har en 3ZZ-FE på min corolla som tjänat mig väl.

Vad säger ni toyota gurus, vad skall man satsa på?

Mvh
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis T22 vilken motor?

Inlägg av cheetah1 »

3ZZ-FE är rätt skottsäker, men en aning liten till den stora bilen. 1ZZ-FE passar bättre, men håll koll på att det är den uppdaterade motorn som oljeförbrukningsproblemet är åtgärdat på. Man kan lite grovt säga att det du ska titta efter är en grön prick på oljestickan. Pricken identifierar egentligen att ett annat problem som gör att motorn ska ha en annan oljemängd, men åtgärderna gjordes ungefär samtidigt, så generellt sett är felet åtgärdat på motorer med grön prick (målat på öglan till oljestickan). Samma gröna prick går för övrigt att hitta på nyare 3ZZ-FE, som aldrig hade oljeförbrukningsproblemet.

Jag tror att även T22 levererades med antingen 1AZ-FE eller -FSE, vilket är en klart kraftigare motor, men också törstigare och inte nödvändigtvis med de allra trevligaste gångegenskaperna. Vi hade en 1ZZ-FE (som lyckades överleva i 38000 mil MED oljeförbrukningsproblemet innan avgasvärdena började bli allt för höga), och jag tyckte nog inte att den upplevdes som speciellt mycket tröttare än nuvarande T25 med 1AZ-FSE, då effektkurvan är lite mer användbar på den mindre motorn.

Så jag hade valt en 1ZZ, men försäkrat mig om att den antingen är tillverkad eller åtgärdad efter att problemet löstes.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Avensis T22 vilken motor?

Inlägg av SvEsson »

Hej
Jag kan flika in att jag nu kört min Avensis -99 i nästan 22.000 mil utan något som helst motorproblem. Med Lean-Burn motorn 7A-FE på 1,8 liter, bensin. Det finns säkert synpunkter på denna motortyp, men jag har INGET att klaga på, den har fungerat klockrent! Ingen oljeförbrukning! Bensinförbrukning 0,70 på årsbasis, kan köras under 0,6 på långkörningar. Jag gillar motorn - men jag kanske har haft tur.......
Nu börjar rosten göra sig gällande så jag satsar inte mer på denna bil (kamremsbyte, nya sommardäck mm).....vill ha en ny bil med antispinn och annat bra.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis T22 vilken motor?

Inlägg av cheetah1 »

Ja, just det, före faceliften -00 fanns den ju med 7A-motor. Det är inte heller nåt dåligt alternativ, men inte en jag har nån större erfarenhet av. Eller.. ingen alls, faktiskt.
Skriv svar