Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jonasch
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 okt 2018, 10:06:09
Bilmodell: Avensis II
Årsmodell: 2002
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sverige

Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Jonasch »

Hej!
Detta är mitt första inlägg här och jag har stora förhoppningar på detta forum. :thumbup:
Jag har sedan i Juni, en Avensis (II) kombi -02, manuell låda. Värmen i den nu när det börjar bli lite kallare är knasig.
Det lustiga är att det i vänstersvängar kommer massa go värme, och i högersvängar blir det kyligare. Vid raktframkörning är det inget vidare heller ju.
Är det någon som varit med om detta och kan ge mig tips på hur jag fixar det?

Har dessutom i somras noterat att efter regn så skvalpar det rejält inne i bilen när jag svänger. :roll: På Mazda Miata så skvalpar det vid bromsning, men det beror på att det samlats vatten i trösklarna för att dräneringen satt igen sig.

Mycket tacksam för hjälp!

/ JOnas
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Glenn »

Har du kollat kylarvätskenivån ? ..luftat kyslsystemet ?

på min ST202 blev det sådär när den pyste ut kylarvätska och när nivån blev för låg försvann värmen i kupen och funkade bara när man svängde åt ena hållet (minns ej vilket), när jag körde vidare med det började den överhetta vid kökörning också.

(Grundproblemet för mej var att överskottsslangen mellan kylare och expansionskärl var igensatt, då kan den inte evakuera kylvätska där när den expanderar, vilket gör att den pyser ut som ånga istället = nivån minskar med tiden.. )

Ofta luftar man kylsystemet genom att starta bilen kall utan lock på kylaren och köra tills termostatöppning, men det är olika från bil till bil så kolla upp det.. (på SAAB 9-5 ska man INTE göra så till exempel)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av cheetah1 »

Jag håller med Glenn, det låter typiskt som vad som brukar uppstå när nivån i systemet är låg.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Glenn »

Om det är låg nivå ska man ju dock tänka på att normalt ska det aldrig försvinna kylarvätska, gör det det så läcker det nånstans.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Jonasch
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 okt 2018, 10:06:09
Bilmodell: Avensis II
Årsmodell: 2002
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Jonasch »

Tackar!
Ska fylla på / ev lufta imorrn. :thumbup:

Grymt forum ju! 8-)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av cheetah1 »

Man kan även få fenomenet att tempnålen åker upp och ner som en jojo, beroende lite på var tempgivaren sitter och exakt hur låg nivån är.

Men som sagt, se om du hittar varför det försvinner också, det kan vara ett symptom på ett allvarligare fel, eller också är det bara en liten läcka nånstans.
Jonasch
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 28 okt 2018, 10:06:09
Bilmodell: Avensis II
Årsmodell: 2002
PostOrt: Kungsbacka
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Jonasch »

Jahaja...
Igår fick jag tummen ur efter jobbet och startade bilen, lossade på locket till kylaren (perfekt nivå, inget som saknades) och lät bilen stå på tomgång länge. Tog loss och kollade så att överskottsslangen inte var igensatt. På med full värme.. Klämde en del på tjockslangen t kylet och även på slangarna från motorn in i torpeden och ut från torpeden och systemet var ju så välfyllt att det skvätte ut från kylaren om jag tryckte till ordentligt.
Nåväl, den stod nog 20-25 min på tomgång. Dock utan att fläkten gick igång. Jag frös ju lite så orkade inte vänta längre.
Tempmätaren har alltid hållt sig normal.
Får ut å svänga lite igen..

/ JOnas
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Oliven »

Om systemet är fullt och luftat så funderar jag på om vattenpumpen börjar bli dålig. Den orkar helt enkelt inte trycka runt vattnet i hela systemet. Det är här svängarna kan påverka cirkulationen. Detta är en ren gissning. :roll:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av cheetah1 »

Mm, fast jag vet egentligen inte hur en vattenpump ska kunna gå halvsönder, det är isåfall om impellern och/eller har eroderat bort då, så den läcker igenom trycket bakvägen, annars känns det nog mer som att den antingen snurrar, då funkar den, eller så snurrar den inte (axeln av, lagret skuret, remmen av etc), och då ger den inget alls.
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Värme kommer i vänstersvängar, kyla i högersvängar???

Inlägg av Oliven »

Min tanke var att impellern är dålig för skulle den inte snurra alls så skulle den ju överhetta.

Som jag skrev tidigare så sitter jag och spekulerar lite här. :)
Skriv svar