Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Inlägg av Schiznit »

Höger bakdörr på min Corolla -04 fungerar perfekt under varma delen av året men så fort det blir under ca 5-10c så låser den oftast inte upp på första försöket utan kräver att man låser och låser upp igen och då fungerar den i stort sett alltid. Detta är då centrallåset med fjärren. Händer bara höger bakdörr.
Är det någon som har tips på vad jag kan undersöka eller vad som rimligen bör vara problemet?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Inlägg av Glenn »

Antingen dålig kontakt eller nåt som kärvar är väl mest troligt.

Låter det som att den går trögare än dom andra när det funkar också ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Schiznit
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 10:34:08
Bilmodell: Corolla -04 1.6 Aut
Årsmodell: 2003
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sweden

Re: Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Inlägg av Schiznit »

Glenn skrev: lör 20 okt 2018, 00:25:12 Antingen dålig kontakt eller nåt som kärvar är väl mest troligt.

Låter det som att den går trögare än dom andra när det funkar också ?
Jo så är det antagligen. Frågan är vad som kan tänkas kärva som jag kan undersöka. Det är ju inte trasigt utan den fungerar ibland inte så det är lite svårare att felsöka. Den låter inte annorlunda mot de andra direkt.

Eftersom den fugerar på andra försöket så är det ju antagligen inte dörrswitchen utan snarare mekanismen som låser upp dörren tänker jag.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Inlägg av Glenn »

Ja, det är nog solenoiden/motorn isåfall, men den kan uju ha dålig kontakt.

Kan vara lite jobbigt att komma åt, men annars kan man ju smörja det man kan och rengöra kontakterna till solenoid/motor. Kan finnas fler kontakter "på vägen" också, exempelvis precis innaför stolpen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Corolla: Ena dörren låser inte upp ibland

Inlägg av Nizzehult »

Det här är en konstruktionsmiss som drabbar alla bilar, oavsett märke och bland alla bilar jag har haft - oavsett pris, ålder och ursprungsland, har problemet funnits i någon grad. Man har inte tänkt på dom extrema svenska förhållanden som vi har här. :roll:

Det som händer är att metalldelarna blir "frostiga" när det är fuktigt och några minusgrader. Isiga kan man kanske säga.

Eftersom vissa rörliga metalldelar är väldigt tajta mot varandra och det inte är fysiskt möjligt att alltid kunna ha fett där i tillräcklig mängd så händer det ibland att dessa frostiga metalldelar fryser ihop mot varandra (isen "bygger" ju en del). Inte med någon större kraft men tillräckligt för att c-låsmotorn (som INTE är en solenoid utan en motor) inte ska orka låsa eller låsa upp. Brukar försvinna när bilen är varm för då smälter isen - tills den fryser igen osv. Några snabba ryck upp/ner på låsknappen kan åtgärda felet ett kortare eller längre tag men den långsiktiga lösningen är att bearbeta alla metallytor med fett - inte vanlig 556, det brukar försvinna och blir dessutom segt i kyla. Och ja: det kan vara bökigt att komma åt, dörrsidan kan behöva tas bort men börja med den synliga delen av låsmekanismen, alltså den som hakar i delen som sitter i dörrstolpen. Jag har köpt spraybart litiumfett på Biltema som jag brukar använda och ibland räcker det.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar