Avensis t25 ryckig gång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Inf3cted »

Som topic säger. Den rycker. Ibland känns den ”slö” för att nästa gång pinna på ok?
Tändstift är bytta. Allt kollat och ok. Inga felkoder. Är Toyota avensis T25 verkligen så av ”karaktär”?
Isf tycker jag det är ett skämt. Fruktansvärt irriterande med misständningar osv hela tiden (nästan)
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av TeemuH »

Hej läs denna tråden i detta forumet eller sista inlägget om bensinpumpen.

P0420
by Deafea » Mon 18 Jun 2018, 02:05:09

kan vara nått?
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Inf3cted »

Ska kolla. Har bytt bensinpumpen i den för ett tag sedan :)
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Inf3cted »

Aha. Den pumpen på själva motorn har jag inte kollat. Exakt vart sitter den? Söker på bilder men hittar ingen bra där pumpen syns exakt :)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av cheetah1 »

Det karaktäristiska problemet med dessa är att dom småmissar lite under måttlig accelleration, oftast värst när dom är kalla, men även lite när dom är varma, men sen går alldeles utmärkt vid konstant varvtal/hastighet eller vid hård accelleration. Det är inte en gång som på nåt sätt är besvärande att köra med, det märks knappt om man inte precis har satt sig i den efter att ha kört mycket med en bil som inte gör så.
Har dom nån mer bränslepump än den i tanken menar du? Det brukar väl vara bränslepump -> bränsletrycksregulaor (-> retur av överskottet till tanken) -> fuel rail -> spridare? Det är väl främst dieslar som har flera pumpar, men om jag såg rätt på reservdelslistorna till just dessa har dieslarna inte nån pump i tanken alls...
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Inf3cted »

Hm. Väldigt intressant för du beskrev exakt hur min bil går i detalj. Kall som varm och jämnt varvtal. Så ja. Antar den är som den ska (besvikelse) jag är sån som irriterar mej på sådant. Till den gränsen att jag blir sur på det dom dåliga dagarna :P
Angående pumpen så har en del sagt. Inklusive Toyota mekaniker att det ska sitta en mekanisk pump på motorn med (?) men jag vet inte :)
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av TeemuH »

har hört precis samma sak angående en mekanisk pump som skall sitta i motorrummet och har hört det av en toyotamekaniker.
den tråden jag sa påpekade just om den mekaniska pumpen att den kan ställa till den men jag vet inte alls själv. vet inte ens vart den sitter men inte så kunnig själv i det men försökt bli lite klok på det här.
har nämligen själv en likadan avnensis som beter sig precis som cheetah1 beskrev.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Inf3cted »

Då är det inte bara jag och min bil iaf.
Hade jag vetat att detta skulle va ”karaktär” så hade jag skrattat och inte köpt bilen iaf.. -.-
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av Oliven »

Tja boys.

Ny på forumet och första inlägget. Även nybliven Avensisägare.

Även min lider av ryckningar/tvekar vid gaspådrag. 2liters 1az-fse motorn.

Hittade en engelsk sida med ganska mycket info kring dessa motorer. http://toyota-club.net/files/faq/04-11- ... az_eng.htm Det sitter tydligen elktrisk pump i tanken och en mekanisk pump på toppen som drivs av en nock på kamaxeln. Det är speciella spridare som kräver extra högt tryck vilket den mekaniska pumpen skapar. Vad jag har kunnat läsa mig till så är det 2,0 och 2,4 som har denna och inte 1,8an. Bilen går tydligen över i ett lågtrycksläge när trycket blir för dåligt.
Nu har jag inte fått några felkoder på min bil än så den kanske inte funkar tillräckligt dåligt än :roll:

Söker man på bildelsbasen på bensinpumpar så verkar det ligga blandat elektriska pumpar och mekaniska men jag tycker de vill ha lite väl mkt för dom mekaniska. Finns ju trots allt på aliexpress för runt 600kr om man vågar beställa därifrån :D
danne1981
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 24 okt 2012, 20:16:41
Bilmodell: Corolla TS 1,8 Style Teknikpak
Årsmodell: 2021
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sverige

Re: Avensis t25 ryckig gång

Inlägg av danne1981 »

Minns när jag hade en T25 2,0.
Exakt som du beskriver, och jag märkte det främst vid acceleration i uppförsbackar.

Kändes rätt lyxigt när man bytte upp sig till t27 som inte alls har detta problem, dock är det 1,8 motorn.
Skriv svar