elfelslampan lyser

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
qakerupo
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 10 okt 2018, 17:39:39
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2003
PostOrt: Vänersborg

elfelslampan lyser

Inlägg av qakerupo »

Har haft min Yaris Verso 2003 inne på verkstad för att elfelslampan i panelen lyser. Enligt datorn är det styrservot som är fel (icke elektriskt) kan det vara sensorn till servot? Går det att släcka lampan? Antar att jag får en två på besikningen? Inget fel på vare sig styrningen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: elfelslampan lyser

Inlägg av cheetah1 »

Elfelslampa? Menar du motorlampan? Den borde isåfall inte tändas av ett fel som är tillverkarspecifikt, som tillexempel servoproblem, ABS, eller liknande, utan bara för rena motorrelaterade fel.

Är det ett rent hydrauliskt servo på din bil sitter det normalt sett inga som helst sensorer i det systemet, utan det är sannolikt det dummaste systemet man kan ha på en bil, det är i princip en hydraulpump, en reservoar och en kraftförstärkande linjärenhet och inget mer (vissa bilar kan ha en liten oljekylare i kretsen också).

Kan du bekräfta/beskriva hur lampan ser ut, samt om möjligt exakt vad felkoden beskrev och dess benämning, så skulle det underlätta mycket.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: elfelslampan lyser

Inlägg av Inf3cted »

Är det elektrisk servo så har den en egen varningslampa har jag för mej. Om bilen går som den ska. Lossa minus kabeln och kör en ”norsk reset” dvs nolla styrboxen genom att bryta strömmen. Motorlampan lös på min bil. Den gick som den skulle. Efter en sådan reset för några månader sedan har den varit släckt sen 👍🏻
Skriv svar