Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av shuu »

Fick en tvåa på vänster länkarm bak på min Avensis -04 rostskada. Pratade med skroten och de hade en för 1500:- men frågan är hur mycket jobb är det att byta?

Något annat man bör byta samtidigt?

Nu har jag varken sett skadan eller har bilen här så kan inte kolla själv tyvärr, kan vara så att det är lättare att testa att svetsa istället.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av Inf3cted »

Byter du hela länkarmen så brukar det gå smidigt. Hissa upp bilen. Sen lossa. Dit med den nya. Svetsa länkarm gör man som i regel inte. Rosten sitter ju ”inuti” med osv
shuu
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 18:16:47
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av shuu »

Blev lite lurad av skroten.. De hade ingen lös men en jag kunde plocka av för lite billigare peng så det blir väl det. Hittade hålet i den befintliga länkarmen precis bredvid fästet som sitter där bak/centrum.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av Glenn »

Nog kan man svetsa, men det beror ju lite på vad en ny kostar och hur rostig den är.

Jag har svetsat ihop en länkarm som hade ett rosthål på ett ställe och i övrigt var helt frisk.

..Det var mer för att jag inte fick loss den än för att slippa betala för en ny iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av Inf3cted »

Jodå. De e klart det går att svetsa. Men som i regel är det smidigare att byta den :)
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av NizmO »

Tittade under min kusins Avensis för några veckor sen och allt som går att skruva bort i bak och framvagn var ganska rostigt inkl ett litet hål i bakre länkarmen, var ju tyvärr inte bara en kort länkarm med 2 skruv och mutter utan lite större än så och problemet jag kunde se framför mig är att skruvarna kan vara fastrostade och då blir det troligtvis jobbigt.

Man kanske bör känna på alla skruv och muttrar innan man försöker att skruva bort den helt för att se om det öht går, en brännare är nog inte fel att ha.
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av Nizzehult »

Kommer man bara åt med vinkelslipen får det vara hur rostigt som helst...
Svetsa i länkarmar kan nog besiktningen ha åsikter om, det brukar dom också ha om man svetsar i tvärbalken som går mellan hjulen, vissa säger att det är OK "om det är seriöst gjort" medan andra säger blankt nej.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Inlägg av Glenn »

Jag har diskuterat det där både med besiktningstekniker och nån på "tekniska avdelningen" eller vad dom kallade det (dit man kopplas om man ringer och har krångliga frågor), i princip kan dom inte hindra en från att svetsa själv, men dom ställer förstås krav på att det är vettigt gjort, plåten man lagar med ska vara minst lika tjock som original (helst tjockare) och det ska svetsas bra (helsvetsas tolkade jag det som).

Det gällde alltså just länkarmar, "vanlig plåT", även bärande, kan man i princip svetsa hur man vill, tunnare och bara punkta, det kanske inte står exakt i reglerna men besiktningsmännen brukar i princip godkänna allt som dom inte kan slå loss eller hål i.

Det finns dock saker man inte får svetsa alls, men det enda jag minns på rak arm är rattstången, kan tänka mej att detsamma gäller styrstag ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar