Glykol Avensis T27 blå och röd

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
higgis92
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 19 jan 2018, 07:54:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Bor
Land (Country): Sverig

Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av higgis92 »

Har en Toyota Avensis t27 bensin som idag när jag åkte en runda och sedan på eftermiddagen skulle hem började temperatur gå upp kollade och mängden glykol var lite åkte in till en Toyota försäljaren men dom sålde ju inte sådant :thumbdown: :thumbdown:

Var in till Mekonomen precis innan dom stängde och fick tag i en flaska https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 86001CPCsv
enligt deras datorer skulle det vara denna .

På vägen hem var jag tvungen att fylla på och då upptäcker jag att den i bilen är röd och denna nya är blå jag var tvungen att fylla så jag kom hem tror ni att det är någon fara eller ska jag försöka köra den till en verkstad och tömma hela systemet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av cheetah1 »

Nä, det är garanterat lugnt. Den röda är en longlifevariant, och den blåa är inte det (oftast, tillverkare får välja andra färger om dom vill), men båda är garanterat etylenglykol, och det är där problemet är när det kommer till att blanda, blandar man etylenglykol och propylenglykol i samma system blir det gegga. Propylenglykol är det i princip ingen som använder i bilar idag, man provade det ett tag eftersom det inte är giftigt, men dels är det blandningsproblemet ovan som ställer till det, och dels har propylenglykol betydligt sämre värmekapacitet, så dom enda som använder det idag är i princip båtägare som har ett kylsystem med växlare, eftersom om växlaren går sönder internt vill man helst inte släppa ut gift i sjön. Propylenglykol är oftast starkt klart grönfärgad. Finns även en gul glykol som sägs vara blandbar med all annan glykol, av båda sorterna (personligen är jag lite skeptisk), samt en ofärgad som är bra för den som behöver fylla på eftersom den tar färgen av den befintliga.

Men som sagt var, sannolikheten för att du skulle ha nåt som inte är blandbart är så liten att den är försumbar, men det är värt att veta att färgerna inte alltid följer vad som är standard, vissa tillverkare har egna idéer.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av cheetah1 »

Sen kan det vara något att fundera på av vilken anledning du behöver fylla på. Normalt sett ska man inte behöva fylla nåt mellan servicearna, behöver man det kan det vara så att man har en läcka. Å andra sidan har jag en kollega som fyller på ett par liter kylvätska om dagen i sin bil, och har trots idoga försök varken själv eller via verkstad lyckats hitta var det läcker (konstaterat inte topplockspackning)..
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av Glenn »

Fast man kan aldrig lita på färgerna, det är upp till tillverkaren, även om det finns vissa riktlibjer som MÅNGA följer.

Många tillverkare tillåter inte blandning med andra kylvätskor heller.

..Men funkar det så funkar det..


Men som Cheetah1 skriver, det SKA ju inte försvinna, gör det det så läcker det.. men det kan vara svårt att hitta, jag hade en gång en saab 9000CDE som drack lite kylvätska på vintern men inte sommaren, man fick fylla på nån deciliter ett par gånger varje vinter, vitrök inget, ingen glykol o oljan, ingen oljai glykolen, inga avgaser i glykolen, inget synligt läckage varken i motorrum eller kupe, aldrig nån pöl under bilen..

Sen flera år efter att jag sålt bilen råkade jag nämna det för nån saabguru som sa "Hade du problem med kladd på insidan av vindrutan ?" "jaa faktiskt", visade sej att det fanns ett känt problem med att man fick ett mikoroskopiskt hål i värmeelementet i kupen, på vintern när man körde på värme så läckte det alltså ut liiiite glykol i ångform i luften i kupen, inte tillräckligt för att det skulle lukta, men tillräckligt för att det skulle bli en tunn film av kladd på framrutan när man körde defroster..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
higgis92
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 19 jan 2018, 07:54:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Bor
Land (Country): Sverig

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av higgis92 »

Har ägt bilen i ett år nu, ska försöka hålla lite koll nu och se om jag kan upptäcka något annars får jag kanske be någon att provtrycka den. Ska försöka ringa min Toyota verkstad i morgon.

Kan man själv kolla om det skär sig eller vad det brukar göra när dom inte går att blanda
higgis92
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 19 jan 2018, 07:54:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Bor
Land (Country): Sverig

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av higgis92 »

Skruvade ner plasten för att kunna se lite såg att det droppade från någon plast se bilder . jag hade inne och bytte kondensor i somras kan dom kommit åt något då eller är det helt olika system?

Bild
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av cheetah1 »

Sedärja. Det är olika system, men dom sitter ju precis intill varandra, så det är ju kanske inte omöjligt att dom har slagit emot med ett verktyg och skadat kylaren, eller nåt sånt.

Kan även vara en skadad gavel, infästning till en slang (ingen aning om hur avancerat det är på dom där, på min Skoda satt slangen klämd om ett kopplingsblock som var instucket i kylargaveln, fäst med ett snäppfäste och tätat med en o-ring, faktiskt ganska servicevänligt, men en möjlig felkälla), sönderärgade kanaler (det var anledningen till att jag var och grävde i omnämnd Skoda), microsprickor i en slang (föga troligt på en så ny bil), etc.

Du kan tänka på att glykol är lite speciellt i att det har extremt högt ångtryck, så det dunstar bort extremt sakta. Den där droppen på bilden kan ha ackumulerats över flera veckors tid. Ställer man ett glas vatten på bordet är det mesta borta efter en vecka. Ställer man ett glas glykol på bordet är det mesta kvar efter ett halvår. Med det vill jag ha sagt att det kan se ut som en stor läcka, men den kan vara så liten att den nästan inte går att hitta. En fördel är att göra det med motorn varm, eftersom kylsystemet då blir trycksatt.

Vad det gäller kylarvätska som inte går att blanda, blandar man etylenglykol och propylenglykol (som jag lovar att du inte har gjort) blir det gegga, vet inte om du har sett "Mechanical problems"-klippen på FB och YT, ibland dyker det upp klipp med folk som tar av kylarlocket och det väller ut nåt som närmast påminner om tjära. Så blir det. Anledningen till att tillverkarna inte vill att man ska blanda deras etylenglykoler är sannolikt främst på grund av att man använder olika tillsatser som kan reagera med varandra. På sin höjd skulle jag dock tro att den största risken där är att det kanske blir lite grumligt och kanske höjer fryspunkten lite, eller påverkar någon annan egenskap negativt på ett mer eller mindre försumbart sätt.
higgis92
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 19 jan 2018, 07:54:39
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Bor
Land (Country): Sverig

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av higgis92 »

Tog en slang och spolade rent där och skruvade ditt skydden ska köra någon dag sedan skruva loss och kolla om jag ser något mer.
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Glykol Avensis T27 blå och röd

Inlägg av Inf3cted »

Försvinner det mycket kylarvätska?
Tänkte på droppen på bilden. Är det bara den så behöver du inte va orolig :)
Skriv svar