Vinande ljud från kupén under gaspådrag

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Willywilliam
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 29 sep 2018, 14:28:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 9
PostOrt: Stockholm

Vinande ljud från kupén under gaspådrag

Inlägg av Willywilliam »

Hjäälp, orkar inte med ännu ett problem med min Toyota Avensis. Ljudet kommer vid gaspådrag men även när bilen står still och jag gasar. Någon som har haft liknande problem? Ljudet är starkast i kupén😬
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vinande ljud från kupén under gaspådrag

Inlägg av cheetah1 »

Högt? Kommit plötsligt eller alltid varit där?

Kan vara störningar från generatorn som tar sig in i högtalarsystemet. BORDE inte komma plötsligt, men jag kan tänka mig att det sitter nån form av filter nånstans som standard, och det skulle kunna ha givit upp av någon anledning.

Sen tycker jag att gasspjället på dessa kan vina och leva om lite, men då är det ganska tyst, hörs i princip bara om allt annat är helt tyst eller om huven är öppen, och framförallt, då har det alltid varit där.

Sista som skulle kunna vina, borde då inte heller komma från kupén utan från motorrummet, är aggregatremmen. Normalt är det väl mer att det börjar skrika när man gasar (tänk gammal Volvo), men är den skadad på nåt sätt skulle den kunna vina.
Förresten kan vinande lagerljud uppstå från tillexempel generator eller vattenpump om dom håller på och ger upp också, det blir ju också varvtalsberoende, men återigen är det ju då ett ljud som skulle komma från motorrummet.

Förresten 2: Är det mer ett väsande? Börjar det bli dåligt med gas i AC:n kan det väsa och pysa rätt bra om kylkretsen när den går (blir det tillräckligt lite så startar den inte, men innan det blir så lite). Brukar dock inte följa varvtalet så mycket, men det stämmer med att det kommer från kupén.
Skriv svar