Bränslepåfyllningsrör

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Bränslepåfyllningsrör

Inlägg av Corolla1998 »

Två små sprickor orsakar detta
Två små sprickor orsakar detta
20180925_223241.jpg (298.42 KiB) Visad 2141 gånger
Två små sprickor orsakar detta
Två små sprickor orsakar detta
20180925_223241.jpg (298.42 KiB) Visad 2141 gånger
Hej alla
Nu är Toyotan besiktad med ny tank, ny spindelled och bättre beg katalysator.Härligt!

Nu till ett nytt problem: bränslepåfyllningsröret läcker vid full tank. Nu har jag kört 5 mil efter att ha tankat full tank.
Ändå läcker det fortfarande lite i en liten spricka i röret. Jag avser laga röret med kemisk metall så det håller över vintern. Finns det fortfarande kvar bensin i röret? Eller blir det nån form av baksug så bensin åker in i röret?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bränslepåfyllningsrör

Inlägg av Nizzehult »

Det går att byta hela röret. Kostar några hundringar och får man bara bort det från tanken med de skruvar som finns där runt flänsen borde det vara enkelt. Annars kan man ju faktiskt kapa bort det helt och ersätta (eller trä på) en motsvarande gummislang - bensinbeständig givetvis fast den kan kanske vara lite knepig att få tag på.
Kemisk metall brukar funka sådär men jag har med framgång använt en produkt från Loctite (tror jag) som hette nåt i stil med Gas Tank Sealer och det blev tätt direkt - och där var läckan undertill och det fanns även bensin kvar i tanken under härdningen. En tub med svart guck som kostade runt 60,-.
Annars kanske detta kan vara nåt?
https://www.p-lindberg.se/gaard/bransle ... -till-tank
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar