Stöldförsök Land Cruiser

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Carl1
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 23 sep 2018, 20:27:48
Bilmodell: Land Cruiser
Årsmodell: 2002
PostOrt: Nyköping

Stöldförsök Land Cruiser

Inlägg av Carl1 »

Hej!

Jag ska försöka hjälpa min vän att flytta sin Land Cruiser som han har haft ett stöldförsök på.
De slog sönder glastakluckan och försökte tjuvkoppla bilen.

Han har själv tappat nycklarna till bilen när han badade och bilen har blivit ståendes länge.
Nu ska han flytta ett par kilometer bort och har frågat mig om jag kan hjälpa honom att flytta den.

Min fråga är,
Hur kan man få upp rattlåset så att den går att bogsera?
Vad är det billigaste / enklaste sättet att få bilen att gå igen?

Låsen måste bytas och en ny larmdosa måste kodas men för att bara få den att starta så man kan röra lite på den då den stått så länge.

Tacksam för svar

Vänligen,
Carl
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Stöldförsök Land Cruiser

Inlägg av cheetah1 »

Det är samma ändå, och har han inga nycklar alls är det värre än så, det går inte att koda nya nycklar utan en huvudnyckel, utan då är det även ECU-byte som gäller.

Men för att flytta den kan han ju alltid be en bärgare om hjälp, dom kan dra upp den på flaket om den så har helt låsta hjul eller inte ens har några hjul alls. Kostar kanske några tusenlappar, men det är å andra sidan inte nå billigare att hyra ett släp.

Och ja, rattlåset går inte att demontera utan nyckel, med mindre än att man borrar sönder det.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Stöldförsök Land Cruiser

Inlägg av Glenn »

Bärgare brukar även kunna många knep som annars bara biltjuvar kan..

Rent allmänt brukar det bli väldigt dyrt att tappa bort ALLA nycklar, precis som cheetah1 skriver.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Carl1
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 23 sep 2018, 20:27:48
Bilmodell: Land Cruiser
Årsmodell: 2002
PostOrt: Nyköping

Re: Stöldförsök Land Cruiser

Inlägg av Carl1 »

Tack för svar!
Det blir nog så att han säljer bilen som den står så får köpare bärga bort den.

Mvh
Skriv svar