Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Swebb
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 03:48:25
Bilmodell: Starlet KP61
Årsmodell: 1984
PostOrt: Borlänge

Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Swebb »

Tjenare det är så att jag köpte en Toyota Starlet KP61 för ett par dagar sedan och på hemresan märkte jag att den drog väldigt mycket bensin i jämförelse vad jag läst andra får för mil per liter (ca 0.6) men jag låg nära 0.9-1l milen. Då är min fråga då jag inte är så kunnig vad problemet skulle kunna vara?

Tack på förhand
Mvh Sebastian
Swebb
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 03:48:25
Bilmodell: Starlet KP61
Årsmodell: 1984
PostOrt: Borlänge

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Swebb »

Läste att det möjligtvis skulle kunna vara bromsarna som tar i när jag kör, kan vara ganska troligt i och med att om jag släpper gasen så saktar bilen ner relativt fort iallafall fortare än om jag jämför med andra bilar.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Neblade »

Swebb skrev: lör 22 sep 2018, 13:24:53 Läste att det möjligtvis skulle kunna vara bromsarna som tar i när jag kör, kan vara ganska troligt i och med att om jag släpper gasen så saktar bilen ner relativt fort iallafall fortare än om jag jämför med andra bilar.
Låter helt klart som en möjlig orsak, dessutom lätt att kontrollera. Bara hissa upp bilen på plan mark och snurra på hjulen utan växel och handbroms i. Det ska ju gå att snurra hjulen och de ska inte stanna direkt. Ligger de på ordentligt brukar det även lukta "SJ-tåg" och bli osa varmt om bromsskivorna.

Det skulle även kunna vara något med automatchoken som strular, minns inte exakt hur den såg ut. Men det bör vara ett spjäll som öppnas i förgasaren när motorn blir varm.

Jag är rätt säker på att min drog mer än 0,6 l/mil, men jag minns dock inte hur mycket.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Swebb
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 03:48:25
Bilmodell: Starlet KP61
Årsmodell: 1984
PostOrt: Borlänge

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Swebb »

Neblade skrev: lör 22 sep 2018, 20:37:41
Swebb skrev: lör 22 sep 2018, 13:24:53 Läste att det möjligtvis skulle kunna vara bromsarna som tar i när jag kör, kan vara ganska troligt i och med att om jag släpper gasen så saktar bilen ner relativt fort iallafall fortare än om jag jämför med andra bilar.
Låter helt klart som en möjlig orsak, dessutom lätt att kontrollera. Bara hissa upp bilen på plan mark och snurra på hjulen utan växel och handbroms i. Det ska ju gå att snurra hjulen och de ska inte stanna direkt. Ligger de på ordentligt brukar det även lukta "SJ-tåg" och bli osa varmt om bromsskivorna.

Det skulle även kunna vara något med automatchoken som strular, minns inte exakt hur den såg ut. Men det bör vara ett spjäll som öppnas i förgasaren när motorn blir varm.

Jag är rätt säker på att min drog mer än 0,6 l/mil, men jag minns dock inte hur mycket.
Det är ju dock en manuell choke i bilen men kontrollerade även den och det verkar inte vara något fel, även däcken rullar på bra. Kanske bara var jag som inte var van att köra bilen då den inte har någon varvmätare så man för köra lite på gehör istället.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av cheetah1 »

Har dessa förgasare? Fick för mig att dom var insprutade. Har dom förgasare kan det ju fara så lätt att det behövs en justering...
Swebb
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 03:48:25
Bilmodell: Starlet KP61
Årsmodell: 1984
PostOrt: Borlänge

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Swebb »

Den ska ha en förgasare vet dock inte vart den sitter, är ingen expert på motorer. Jag har precis fått upp ett intresse i bilar just vare den här Starleten så försöker lära mig så mycket som möjligt. Har en bild på motorn om någon skulle vilja hjälpa mig lokalisera den.
(Om det går att se från denna bild ens)
IMG_20180923_222815.jpg
IMG_20180923_222815.jpg (464.17 KiB) Visad 3759 gånger
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av cheetah1 »

Oj, vad rent och snyggt! :thumbup:

Förgasaren lär sitta under filterburken. :)
Swebb
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 13 sep 2018, 03:48:25
Bilmodell: Starlet KP61
Årsmodell: 1984
PostOrt: Borlänge

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Swebb »

Tack, det är förra ägarens förtjänst dock!

Okej, då är min fråga hur jag ska ta mig till för att justera förgasaren? Är det bara skruva på luftskruven? och hur vet jag vilken skruv som är vilken?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Glenn »

Det beror helt på vad det är för förgasare, skruva inget utan att ha läst på först.

Man kan ju känna på hjulen efter att man kört också, typ vid navet, är det varmt så ligger det emot, det måste ju inte vara varmt så det ryker för att det ska märkas på förbrukningen.

Bäst är ju förstås att hissa och snurra för hand dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hög bränsleförbrukning på Toyota Starlet KP61

Inlägg av Neblade »

Pilla inte på förgasaren innan du vet vad du gör, jag lärde mig aldrig den där förgasaren. :lol: :oops:
Däremot vet jag av empirisk erfarenhet att du ska köpa original brytarspets och inte Bosch, då motorn går jättemycket bättre på original! Dessutom kan det vara värt att byta kondensatorn, den gav mig mycket gissel på min första starlet som jag försökte montera Weberförgasare på. :roll:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar