Läcker kylarvatten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Ett tipps gällande kylarvatten som försvinner mystiskt. På min Avensis Verso 03 40 000 mil, som jag förövrigt reparerade topplocksgängorna på för några år sedan så började kylarvattnet att försvinna igen utan att jag kunde se vart. Man misstänker ju alltid det värsta och tänkte först att det var dags att lyfta toppen igen, men det fanns lite spår runt locket till kylaren så jag beställde ett nytt lock. Packningen i det gamla locket var inte så vackert och det är ju ett ganska vanligt fel på morderna motorer vad jag kunnat läsa om på nätet. Det nya locket anände och jag satte dit det, men vattnet försvann likas förbaskat. Då tog jag det gamla locket och lödde på en 1/4'' anslutning och lade på ca 1 bar med kvävgas, och se då uppenbarade sig en läcka alldeles vid kylarlocket, en tunn spricka i plasten som inte gick att se med blotta ögat.

Ny kylare beställdoch medan jag väntar på den nya så provade jag att täta läckan med glasfiber och båtplast, vilket verkar fungera aldeles utmärkt, det har varit tätt 2 dagar nu.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Läcker kylarvatten

Inlägg av cheetah1 »

Det försökte jag med en gång också, lite epoxi och en bit glasfibermatta. Höll i ungefär en vecka innan lagningen flög all världens väg...
Skriv svar