Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Köpte nyligen en Corolla 1.3 -99 med 4EFE motorn. Med brusten kamrem. Såna har jag bytt flera av tidigare (har t om gjort en guide här) så jag kände inte att det här skulle vara så märkvärdigt. Beställde ett nytt kit för 550,- från Trodo och bytte häromkvällen.
Lite annorlunda var denna motor än de andra som jag bytt på, visserligen är detta en importbil från Italien men det ska knappast spela någon roll. Det som var förvirrande var märkningen på vevaxeldrevet. Normalt är det ett litet jack i det och sen en trekant/pil i godset som ska mötas. Här finns i stället en hel kuggkrans i bakkant på drevet och just där ÖD ligger så är det inga kuggar alls på en sträcka av 4-5 kuggar och tydligen så är ÖD när man precis har passerat alla kugg, då finns en liten punkt på godset som den ska stå mot. Kan vara bra att känna till.

Hursomhelst. Bytet gjordes klart och det var dags för uppstart. Visst spinner den igång men jag hör samtidigt ett ljud som inte bör vara där som verkar komma från framdelen av motorn, samma sida som generatorn . Inget tickande utan mer ett molande ljud som följer varvtalet. Svårt att lokalisera men det är inte från generatorn och spännhjul och löphjul är ju nya. Tänkte att nåt låg och skavde bakom någon av kamremskåporna så jag tog bort hela övre kåpan och körde så - ingen förändring och ljudet ökade inte. Skruvade bort oljepåfyllningen medan motorn gick - ljudet ökade inte nu heller, det verkar alltså inte komma från ventilkåpan men kanske, möjligen från främre kamlagret, det som ligger utanför ventilkåpan. Vattenpumpen? Tja kanske. Den har ju rullat 25000 mil men det finns inget läckage.

Känns drygt att riva allt igen men jag måste ju ta reda på varifrån ljudet kommer. Vad händer om man sätter i för långa skruvar i kamremskåpan? Flera fattades när jag köpte bilen (man hade skruvat bort kåpan och konstaterat kamremsbrott och skruvarna var väck) så jag skaffade några liknande men dom är några mm längre och minst en av dem sitter i den nedre kåpan.

Annars är jag tacksam för idéer. Även om hur man fixar automatiskt halvljus.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Glenn »

motorstetoskop för att försöka ringa in var det kommer ifrån ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Man kan använda en lång mejsel som man håller mot örat/tinningen på ungefär samma sätt och det testade jag igår men blev inte direkt klokare av det. Ljudet verkar finnas i hela blocket och då är det svårt att härleda källan.
Råkar ha en 94:a med en 4EFE-motor som står på gården just nu så jag skulle kunna jämföra lite olika ljud men jag är inte så säkert att det leder någonstans.

Ett långskott: kamremmen hade gått tvärt av och hade inga sprickor i övrigt. Den var ca 10 år gammal och har suttit där i ca 15000 mil. Spännhjul och löphjul visade på en knappt märkbar tendens till glapp. Hade vattenpumpen däremot drivits direkt av kamremmen och den fått ett lagerfel så skulle det kunna vara orsaken till brottet och det är det ljudet man hör, eller är det ens ett tänkbart scenario?

Planen får bli denna: plocka bort ena och sen andra drivremmen och höra om ljudet försvinner.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Hittade felet men inte hur man åtgärdar det.
Det är nedre kamremskåpan som tar mot nåt men det är svårt att säga vad. Om man petar ut den lite när motorn går slutar ljudet. Upptäckte att den övre, högra bulten som den sitter fast med har gått av nån gång i tiden men jag fattar inte vad det ska ha får inverkan då den övre kåpan ändå trycker den på plats.
Jag kör fulmetoden och låter det låta; det kommer ju att nöta bort sig rätt snart och försvinna och det är ju "bara" en plastkåpa.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Hm. Redan efter någon mils körning så håller ljudet som bevisligen kommer från ena kamremskåpan att försvinna men det finns ett metalliskt ljud kvar från toppen som oroar mig och det låter som det kommer ungefär från 2:ans cylinder rakt upp där kammen sitter.

Hur vanligt är det att man får problem med kamlagren? Det skulle ju kunna vara så att ett av kamlagren skar fast och då gick även kamremmen av men sen släppte detta när bilen fått kallna. Osannolikt?

Att lyfta på ventilkåpan ger nog inte så mycket utan hela kammen måste bort om man ska få klarhet i detta och det är ju en del jobb med det...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Nu vet jag vad som låter.
En kamnock är skadad.
Se bild:

Bild

Bild

Frågan är hur detta gått till och var bitarna finns idag? Kan det verkligen ha skett när kamremmen gick - eller är det därför kamremmen slets av?
Hur som helst måste kammen bytas. Tur att det är den inre, då behöver inte kamremmen hakas av.
Då letar jag alltså en kam eller en hel topp till en 4EFE, frågan är om det är samma oavsett årsmodell?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av cheetah1 »

Verkar ju gå att köpa som reservdel för runt 2500-3000 kronor, men det kanske du tycker att det är lite dyrt?
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Ja, jag gav 2500,- för hela bilen.

Men det är värre än så.
Har rivit bort den inre kammen nu och det finns liknande skador på i princip alla nockar, även på den andra kammen. Men det är värst på denna. Kamlagren ser fina ut.
Är detta normalt och vad beror det på? Kan ljudet verkligen komma härifrån? Kammen gör ju ändå vad den ska, själva nocken är ju i princip oskadd. Skulle kunna testa att försiktigt smärgla ner dom ställen som är värst skadade och se om det hjälper men jag är mest intresserad att veta varifrån missljudet kommer och givetvis få bort det.

Har också tagit ett kompaprov, visar 13,5-12,5-11,5-11,5. Inga onormala siffror alltså.

Kollade på toyodiy och det byttes kammar friskt under olika år så att försöka hitta exakt rätt till denna kan nog bli svårt. Å andra sidan: byter man båda torde det knappast spela nån roll från vilken 4EFE motor man tar dem? 13501-11060 och 13502-11060 heter dom f ö.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE

Inlägg av Nizzehult »

Har ägnat dagen åt detta och nu är ljudet borta!
Jag tog helt enkelt bort kammarna och slipade bort alla ojämnheter med min Dremel. Nu låter det inget längre.

Sen gjorde jag en annan mycket märklig upptäckt.
Jag tog en bild av kugghjulen innan jag rev bort första kammen för att se hur den skulle sitta.

http://forumbilder.se/H82T5/img-20180908-172706

Den skarpögde märker här att den står ett kugg fel! Men hur i h....har det kunnat gå till? Jag kan nästan garantera att ingen har lyft på ventilkåpan på många mil och varför skulle man behöva ta bort en kam? Och dessutom sätta tillbaka den fel när det knappt går att missa markeringen??
Fattar inget. Vägrar tro att detta varit sen den var ny.
Men nu står den som den ska och jag tycker också den blev lite rappare på gasen nu.

Återstår nedre kamremskåpan. Den tar fortfarande när den över sätts på plats. Men det måste ju gå att hitta och lösa.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar