Molande ljud efter kamremsbyte 4EFE
Postat: mån 03 sep 2018, 22:48:03
Köpte nyligen en Corolla 1.3 -99 med 4EFE motorn. Med brusten kamrem. Såna har jag bytt flera av tidigare (har t om gjort en guide här) så jag kände inte att det här skulle vara så märkvärdigt. Beställde ett nytt kit för 550,- från Trodo och bytte häromkvällen.
Lite annorlunda var denna motor än de andra som jag bytt på, visserligen är detta en importbil från Italien men det ska knappast spela någon roll. Det som var förvirrande var märkningen på vevaxeldrevet. Normalt är det ett litet jack i det och sen en trekant/pil i godset som ska mötas. Här finns i stället en hel kuggkrans i bakkant på drevet och just där ÖD ligger så är det inga kuggar alls på en sträcka av 4-5 kuggar och tydligen så är ÖD när man precis har passerat alla kugg, då finns en liten punkt på godset som den ska stå mot. Kan vara bra att känna till.
Hursomhelst. Bytet gjordes klart och det var dags för uppstart. Visst spinner den igång men jag hör samtidigt ett ljud som inte bör vara där som verkar komma från framdelen av motorn, samma sida som generatorn . Inget tickande utan mer ett molande ljud som följer varvtalet. Svårt att lokalisera men det är inte från generatorn och spännhjul och löphjul är ju nya. Tänkte att nåt låg och skavde bakom någon av kamremskåporna så jag tog bort hela övre kåpan och körde så - ingen förändring och ljudet ökade inte. Skruvade bort oljepåfyllningen medan motorn gick - ljudet ökade inte nu heller, det verkar alltså inte komma från ventilkåpan men kanske, möjligen från främre kamlagret, det som ligger utanför ventilkåpan. Vattenpumpen? Tja kanske. Den har ju rullat 25000 mil men det finns inget läckage.
Känns drygt att riva allt igen men jag måste ju ta reda på varifrån ljudet kommer. Vad händer om man sätter i för långa skruvar i kamremskåpan? Flera fattades när jag köpte bilen (man hade skruvat bort kåpan och konstaterat kamremsbrott och skruvarna var väck) så jag skaffade några liknande men dom är några mm längre och minst en av dem sitter i den nedre kåpan.
Annars är jag tacksam för idéer. Även om hur man fixar automatiskt halvljus.
Lite annorlunda var denna motor än de andra som jag bytt på, visserligen är detta en importbil från Italien men det ska knappast spela någon roll. Det som var förvirrande var märkningen på vevaxeldrevet. Normalt är det ett litet jack i det och sen en trekant/pil i godset som ska mötas. Här finns i stället en hel kuggkrans i bakkant på drevet och just där ÖD ligger så är det inga kuggar alls på en sträcka av 4-5 kuggar och tydligen så är ÖD när man precis har passerat alla kugg, då finns en liten punkt på godset som den ska stå mot. Kan vara bra att känna till.
Hursomhelst. Bytet gjordes klart och det var dags för uppstart. Visst spinner den igång men jag hör samtidigt ett ljud som inte bör vara där som verkar komma från framdelen av motorn, samma sida som generatorn . Inget tickande utan mer ett molande ljud som följer varvtalet. Svårt att lokalisera men det är inte från generatorn och spännhjul och löphjul är ju nya. Tänkte att nåt låg och skavde bakom någon av kamremskåporna så jag tog bort hela övre kåpan och körde så - ingen förändring och ljudet ökade inte. Skruvade bort oljepåfyllningen medan motorn gick - ljudet ökade inte nu heller, det verkar alltså inte komma från ventilkåpan men kanske, möjligen från främre kamlagret, det som ligger utanför ventilkåpan. Vattenpumpen? Tja kanske. Den har ju rullat 25000 mil men det finns inget läckage.
Känns drygt att riva allt igen men jag måste ju ta reda på varifrån ljudet kommer. Vad händer om man sätter i för långa skruvar i kamremskåpan? Flera fattades när jag köpte bilen (man hade skruvat bort kåpan och konstaterat kamremsbrott och skruvarna var väck) så jag skaffade några liknande men dom är några mm längre och minst en av dem sitter i den nedre kåpan.
Annars är jag tacksam för idéer. Även om hur man fixar automatiskt halvljus.