Knas på hastighetsmätare Corolla -93

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Unit 7
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:54:25
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm

Knas på hastighetsmätare Corolla -93

Inlägg av Unit 7 »

Hej! Ny på forumet. Har letat 16 sidor på sökordet hastighetsmätare men inte hittat något om detta..

Mätaren visar vanligtvis 15-20 km/h för mycket, men efter/under regn visar den uppåt 100 km/h för mycket till en början och brukar sen falla tillbaka något efter en stunds körning.

Tacksam för tips om var jag ska börja kika/byta ut delar!
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Knas på hastighetsmätare Corolla -93

Inlägg av Swecap »

Eftersom fukt och regn pete inblandat gissar jag på det sitter en elektrisk hastighetsgivare på växellådan, börja med att titta där. Kan ju Vara kabelbrott alt dålig kontakt.
Corona RT40 -66
Unit 7
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 19:54:25
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1993
PostOrt: Stockholm

Re: Knas på hastighetsmätare Corolla -93

Inlägg av Unit 7 »

Stort Tack för tips! Jag kollar och återkommer med hur det går
Swecap skrev: tor 30 aug 2018, 07:23:41 Eftersom fukt och regn pete inblandat gissar jag på det sitter en elektrisk hastighetsgivare på växellådan, börja med att titta där. Kan ju Vara kabelbrott alt dålig kontakt.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Knas på hastighetsmätare Corolla -93

Inlägg av Nizzehult »

Swecap skrev: tor 30 aug 2018, 07:23:41 Eftersom fukt och regn pete inblandat gissar jag på det sitter en elektrisk hastighetsgivare på växellådan, börja med att titta där. Kan ju Vara kabelbrott alt dålig kontakt.
På dessa sitter en mekanisk vajer så jag tror inte på den teorin.
Själv skulle jag nog misstänka själva hastighetsmätaren i sig.
Det är rätt snabbt gjort att plocka ut hela klustret men lite trångt - just när hastighetsmätarvajern ska lossas.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar