Plasttråg - smäckig konstruktion

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Plasttråg - smäckig konstruktion

Inlägg av cheetah1 »

Samma Avensis jag tjatar om igen, T25 -04.

Som några kanske såg på FB så hade jag precis nere kofångaren på Subarun för montering av diodramper, och på den sitter nedre delen av kofångaren fast i en kraftig plastbalk som i sin tur sitter skruvad i undre tvärbalken under krockbalken. Jag antar att konstruktionen av denna har lite att höra med kraven på forgängarskydd som har kommit senaste åren, men den blir också en rejäl luftriktare (baffel hade jag velat kalla det) som skickar in luft till nedre delen av kylaren, och även ett riktigt stadigt fäste till kofångaren. Först bakom den sitter dom klassiska plasttrågen sen uppfästa.

På Avensisen har dom istället använt plasttrågen till alltihop, som baffel och fäste till kofångaren. När det det ena tråget sprack sönder på mammas och förärades enkelbiljett till tippen finns det dels inte längre nåt som riktar in luften till kylaren i nederdelen, och dels går det plötsligt att rucka nedre delen av kofångaren 10 cm ut och in. Och att det då spricker sönder är kanske inte så konstigt heller, när allt som håller kofångaren på plats är en några millimeter tjock plastbit. 14 års vibrationer, vägsalt och allmänt slitage, sen räcker det nästan med att man nuddar emot en trottoarkant för att det ska gå i bitar. Generellt en smäckig lösning tycker jag, som Toyota kunde gjort bättre.

Blev ett provisoriskt stag sålänge, får se om det funkar eller om det blir för varmt, isåfall får jag kanske dona ihop en baffel på jobbet där vi har lite plåtmaskiner.
7B2B5827-88E3-4514-B3F7-E890A901C8EA.jpeg
7B2B5827-88E3-4514-B3F7-E890A901C8EA.jpeg (1016.95 KiB) Visad 2137 gånger