Rostigt oljefilter?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Rostigt oljefilter?

Inlägg av cheetah1 »

Nu måste jag fråga er en sak. Har ni nånsin haft ett oljeläckage som har berott på ett sönderrostat oljefilter?

Mammas Avensis det handlar om, T25 -04 med 1AZ-FSE. Den har iofs inte fått en riktig service på länge, kanske 3-4000 mil, och planen var at ta tag i det i dagarna (grejer finns hemma), men vad som förvånar mig är att jag på mina 14 år som verksam i fordonsbranchen på ett eller annat sätt aldrig har sett ett rostigt oljefilter förut...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av Glenn »

jag har sett rostiga oljefilter, men aldrig så det rostat hål.

I normalfallet sitter dom ju aldrig mer än nåt år.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av cheetah1 »

Det här har kanske suttit i 2 eller max 3 år, så så hiskeligt länge är det inte, och jag har bytt på bilar som har stått ute i tiotals år utan att det har varit något problem med dom, så jag tror inte det är det som är problemet heller. Frågan är om det är Manns filter som är dåliga (som jag alltid har höjt till skyn förr) eller om den har dragit på sig en massa vatten i oljan eller vad som kan ha hänt. Jag lär nog göra servicen idag, så vi får se om jag kommer fram till nåt...
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av cheetah1 »

Inget fel på oljan annat än att den var svart, inte gråsolkig, luktade inget inte begagnad motorolja brukar lukta, inget konstigt alls. Skumt.
555305D7-9CED-4FE7-9C90-1B9F493A6174.jpeg
555305D7-9CED-4FE7-9C90-1B9F493A6174.jpeg (757.15 KiB) Visad 3496 gånger
(Hålet nertill är från demonteringen.)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av Glenn »

märkligt ställe att rosta på ? dom jag har sett har haft rostblemmor över hela filtret, men inte just i kanten.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av Bempa »

Det där kändes väldigt märkligt som sagt, Mann-filter är ju normalt sett en kvalitets-produkt. Och är ju även en OEM-tillverkare åt Toyota på vissa produkter.

Det finns säkert någon vetenskaplig förklaring till varför just det där har hänt. Kan ju vara kul att maila bilden till Mann-FIlter och fråga vad det beror på kanske?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av Glenn »

Det kan ju möjligen vara ett piratfilter, och då kanske MANN skulle vilja ta en titt på det.. fast mest troligt svarar dom väl inte :)


Men det kanske fick en repa där när det monterades ? var det du som monterade det eller nån annan ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av Muda »

Har stött på ett par bilar med sönderrostade filter ja. Byter man enl. intervall och rekommendation så är risken minimal så klart.

Hjälpte en med en Previa som sprutade ut olja. Filtret hade inte varit bytt på 8 år (!) och hade ett stort hål i underkant. Original som pirat så rostar plåten till slut.
NizmO
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2018, 09:52:54
Bilmodell: Honda Civic Type-R
Årsmodell: 2016
PostOrt: Söderköping

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av NizmO »

Troligtvis vart en repa eller liknande som hjälpt rosten att få fäste som nämnt ovan, regelbunden service är aldrig fel ;)

Jobbade som mek på Ford för ett antal år sen och noterade att OEM filter hade lite tunnare gods och hoppa du över några service kunde dom börja rosta och läcka längst ner, perfekt för att man inte ska slarva med byten :thumbup:
Kör ej Toyota men en fan av alla japanska märken.
Min fru kör Toyota Corolla T-sport.
f2000g
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 18 dec 2016, 20:51:22
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2006
PostOrt: Kumla
Land (Country): Sverige

Re: Rostigt oljefilter?

Inlägg av f2000g »

NizmO skrev: sön 02 sep 2018, 10:25:08 Jobbade som mek på Ford för ett antal år sen och noterade att OEM filter hade lite tunnare gods och hoppa du över några service kunde dom börja rosta och läcka längst ner, perfekt för att man inte ska slarva med byten :thumbup:
Insatsfilter på min Avensis 2,2 d4d -07. Jag kan slarva hur mycket som helst ;)
Skriv svar