Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jesperw
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 aug 2018, 11:26:13
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av jesperw »

Hej alla,

Detta är min första tråd på här och jag tycker det är kul med bilar, men aldrig riktigt haft tid och möjlighet att meka själv. Har inte funderat på en Toyota förrän jag träffade min sambo som har och älskar sin Yaris. Måste säga att jag är grymt imponerad av denna lilla bil. Driftsäker, rejäla kupéutrymmen för att vara så liten. Visst, den är ganska slö men risken att få fortkörningsböter är väldigt låg.

Bilen har gått som en klocka men igår så började antispinn-lampan att lysa och sedan gav servon upp när bilen var genomvarm. Parkerade och bilen fick stå och kallna under ca 9h. Startade bilen och den gick som en klocka tills den blev genomvarm. Parkerade och lät bilen svalna medan jag handlade mat och inga symptom när jag startade. Kort därefter så dök symptomen upp igen.

Är det någon som har en idé om vad detta är och hur man åtgärdar det? Gillar bilen jättemycket, men vill helst inte skicka in den på dyr verkstad för felsökning.

Stort tack på förhand!

Mvh

Jesper
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av cheetah1 »

Det låter lurigt. Jag tror du måste börja med att läsa ut felkoder och se om det ger nåt. Blir nog svårt att gissa sig till var man ska börja leta annars. Med tanke på att det inte verkar vara motorrelaterat funkar det antagligen inte med en generisk felkodsläsare heller (lyser motorlampan?), utan du behöver en som är specifik för Toyota. Enklast hos en Toyotaverkstad.
jesperw
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 aug 2018, 11:26:13
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av jesperw »

Hej och stort tack för snabbt svar!

Tog bilen för att handla och fick startkabla den vid snabbköpet. Tog den till verkstad och fick besked om att ny generator behövs. Surt på en så gammal bil, fast den är i gott skick med nya skivor / klossar bak och snart en ny generator. 😀
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av cheetah1 »

Ja, det är klart, servon (som jag förutsatte är elektrisk) lär ju kunna börja strula om batterispänningen blir för låg. Likaså ABS-enheten, som ju är vad som styr antispinn/antisladd, behöver en hel del ström för att funka, så det låter ju inte helt otroligt. Bra att du berättade vad du kom fram till!
jesperw
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 18 aug 2018, 11:26:13
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hässelby
Land (Country): Sverige

Re: Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av jesperw »

Ja, det är elektrisk servo. Återkommer när generatorn är bytt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris 1.0 fr 2006 "stänger ner" när den blir varm.

Inlägg av Glenn »

Just konstiga ABS/ESP-problem har jag sett på flera bilar när spänningen varit för låg, så det låter helt klart logiskt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar