Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mate07
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 »

Har en Avensis diesel 2.2 D4D -08 som har ett topplockshaveri.
Skulle uppskatta lite inputs eller råd.
Bilen började plötsligt konsumera kylarvätska och tempmätaren gick upp och ner.
Hittade ganska omgående info som tyddde på topplocksproblem och lämnade in bilen.
Enligt verkstan så blev det övertryck och kylarvätskan trycks ut genom expansionskärlet.
Verkstan hade inte kunskapen för att renovera denna och hänvisar till Toyota.
Detta probblem verkar vara ganska vanligt på vissa modeller??
Bilen har gått närmare 25000 mil och enda problemet är att den varit alldeles för bra....
Men till mina frågor.
Är det aktuellt att renovera en bil efter 25000 mil och ett värde som är något högre än kostnaden för rep??
Finns det någon firma i norra halland alt södra göteborg som rekommenderas??
Byta motor till en bättre beg? Låter som en chansning i mina öron? Kostar lika mycket som en renovering.
Hur mycket går det att köra som den är nu? Skulle man kunna ha den som en sämre andra bil och köra korta sträckor typ pendla ett par mil om dagen?
Skulle problemet bli större vid kortare körsträckor?
Förstår att sista frågan är svår men värdet på den nu är ganska begränsat och kan tänka mej chansa lite.
Den skulle ha en service nu men jag avvaktade lite.....

Mate07
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av Muda »

Ouch... Den är inte rolig :thumbdown:

Vad gäller dessa motorer kan vissa råka ut för detta vid 12.000 mil. Andra kan gå 50.000-60.000 utan något problem alls.

Renovering avråder jag på rak hand. Har stött på ett par bilar som gjort renovering men problemet återkommer till slut iaf. 12-18 månader. Även Toyota avråder ifrån att renovera dessa.

De tidigare modellerna är vanligast, och som någon form av "kompensation" kan man till dessa köpa en komplett 3/4 motor för cirka 25-28 tusen (dvs. Block, tråg, topplock kamaxlar, färdigmonterat. Man får flytta över spridare, turbo, insug & grenrör). Som sagt, dessa är det tidigare AD motorerna (05AD misstänker att det är 08AD i din). Skicka Chassinummer/regnummer till mig i PM så kan jag ta fram vad som sitter i din bil.

Vad gäller kostnad är det alltid svårt, pengarna du investerar i reparation kommer ju tyvärr inte höja bilens värde i övrigt mer än att den tyvärr inte är värd mycket alls med ett sådant fel... En verkstad måste avråda reparation om kostnaden överstiger 80% av bilens värde. Vilket en sådan här reparation gör.

Alternativ två är att hitta en beg. motor, ev köpa ifrån en etablerad bildemonterare så man får viss garanti.
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Hej! Hoppas på lite hjälp då jag har ett liknande fel på gång, tror jag. Min Avensis Diesel från 2005 (2.2 D4D D-cat) drar kylarvätska och det verkar vara ett tilltagande problem. Jag märkte det först i höstas på att värmen i kupén slutat funka, trots att tempen på motorn var normal. Nivån hade sjunkit under expansionskärlets nivå men jag kollade aldrig hur mycket som fattades. Jag tömde, spolade rent systemet så gott jag kunde och fyllde i ny, fin kylarvätska till rätt nivå och värmen kom tillbaka. Häromveckan - ca 2 mån senare - märkte jag att värmen började försvinna igen och en vecka senare var den helt borta. Jag fyllde på 1,5 liter kylarvätska (upp till normal nivå) och vips hade jag värme igen.

Vad gäller orsaken till problemet vet jag inte riktigt vad jag ska leta efter, finns det några tips här? Jag har parkerat bilen på vit papp i garaget för att se om det blir några röda fläckar under bilen när den stått några dagar, men än så länge syns ingenting, så den kanske bara tappar vätska när den går.

Jag har ju läst att topplockspackningen kan vara kass på dessa motorer (2AD-FHV) men hur konstaterar man det? Var brukar vätskan läcka ut i så fall, och vad är det som händer i motorn? Åker det in kylarvätska i cylindrarna och blir en del av förbränningen, eller är det åt andra hållet, att gaser trycks in i kylsystemet och vätskan försvinner någon annanstans? Kan man dra någon slutsats kring övertrycket i kylsystemet? Min bil har alltid övertryck när jag öppnar locket på expansionskärlet, även när den kallnat och stått ett dygn.

Tacksam för hjälp!
/Pastorn
mate07
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 »

Sålde min bil som repobjekt och fick hyggligt betalt. Verkar vara problem med bultar som håller toppen på blocket. Hade ingen tur medatt hitta någon firma som ville kika närmare på min bil då det var för dyrt och dålig prognos.
Min bil gick till slut bara 5-6 mil innan motortempen började visa hög temp. Fick fylla på kylarvätska och kunde då köra lika långt igen...

Mate07
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Hej!

Tack för ditt svar och din input. Lyckades du lokalisera var vätskan tog vägen? Rann det bara skitmycket kylarvätska längs sidan av motorn, eller var pressas den ut? Försöker ta reda på om det är detta som är orsaken eller om det är något annat problem.

Stämmer det att detta är ett vanligt, känt problem med just diesel-modeller från -05? Jag har nämligen köpt bilen begagnad hos Toyota-handlaren i stan hösten 2016 och tycker att det är lite tveksamt att sälja en bil vidare som har ett vanligt förekommande modellrelaterat motorfel som inte går att reparera, åtminstone om det är möjligt för en mekaniker att konstatera att så är fallet? Expansionskärlet på kylaren var tomt redan när jag köpte bilen men jag trodde (naivt) att någon bara hade dabbat sig när de bytte, typ glömt toppa upp nivån. Under mina 3 månaders garanti var inte förbrukning av kylarvätska uppenbart, det var det däremot efter 1 år. :-( Sen har förbrukningen ökat med tiden...

/Pastorn
mate07
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 »

Välkänt problem, om du googlar eller ringer din toyotaverkstad tror jag dom vet om problemet tyvärr.
Tror att i mitt fall läckte topplockspackningen men vart vattnet tar vägen vet jag inte.
Hittade detta när jag kollade runt.
https://www.steelseal.co.uk/Accommodati ... hostel/608
Vet inte om det hjälper men jag hade kanske chansat som en sista utväg innan skroten...

mate07
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av meckarmulle »

Hej
Kan rekommendera att du läser dom här trådarna
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 583#p74583
https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... 796#p79796

Jag har fixat 4 bilar med samma fel, gängorna till dom bakre topplocksbultarna släpper. Efter att jag satt i gänghylsorna NS300 blir motorn som ny igen. Det är en del skruvande men det är det hur man än gör om man tänker sig att fixa bilen. Vill minnas att det tog mig ca 6 timmar att riva ner allt innan det roliga börjar.

Om det är samma fel på din bil kan man ju inte veta säkert, på min förra bil Avensis Verso så fanns det en läcka i kylaren som visade sig först när jag trycksatte systemet. Men då såg jag spåren efter läckan men kunde inte hitta var den var.
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Tack så hjärtligt båda två för era tips! Jag ska absolut läsa de två trådar du hänvisar till, MeckarMulle! Återkommer om jag har några fler frågor, du verkar ju vara veteran i detta ämne. Vad tar du för en "fix" på en Avensis? :D

Och tack för ditt tips, Mate07, om tätnings-trollmojen (eller vad man nu ska kalla den). Man är ju alltid skeptisk till såna där grejer som man "häller i", men om alternativet är att köra den till skroten är det absolut värt att prova, ska läsa på om den också.

Jag såg faktiskt en liten röd fläck på min vita täckpapp som jag haft bilen parkerad på i två dygn. Ska leka Sherlock Holmes så snart jag hinner och mäta mig fram till var den runnit ned och se om jag kan spåra läckagets ursprung i motorrummet.

Vad är oddsen för att Toyota-handlaren tar lite ansvar och löser in bilen och skrotar den, tror ni? Bevisbördan är ju inte så enkel för mig om de nekar, men jag kan tycka att de inte gör rätt som säljer vidare en bil som har detta fel. De bör ju själva vilja få bort dessa bilar från vägarna, kunde de inte sökt ersättning från fabriken istället för att lura på mig skiten? Toyota brukar ju ha förlängda fabriksgarantier på allt möjligt när det gäller såna här olycksfall i arbetet, de har ju ett rykte att upprätthålla...

/Pastorn
mate07
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 »

Det ryktet försvann nog med detta problem. Har läst om många som blivit vägrade garantirep bara för att dom inte servade på toyota.
Hade bilen hos 2 bilmekar som båda 2 avstod från att göra mer än konstatera felet. Ringde säkert 10 firmor för att höra om någon var sugen på jobbet men ingen nappade...
Så att hitta någon som gör jobbet med garanti efteråt tror jag inte på. Däremot om man själv kan plocka ner och fixa själv är en annan sak. Tror i mitt fall att motorn behövde lyftas ur för att byta packning/fixas.
Lycka till och berätta gärna här om det gick att fixa.

mate07
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Tack igen för mer info. Vet du möjligtvis hur firmorna konstaterade att det var läckage i just topplockspackningen? Skulle ju själv vilja komma fram till om det verkligen är så illa, på nåt smidigt sätt. Är det att man sätter lite förhöjt tryck i kylsystemet med kompressor och ser var det bubblar, eller var det nåt annat som är svårt att göra själv?

/Pastorn
Skriv svar