Trasig pinnbult rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Joeeriksson87
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 jul 2018, 11:31:18
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2002
PostOrt: Bollnäs

Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Joeeriksson87 »

Har en rav4 regnr TOE471 som jag skulle montera ett däck som varit på lagning skruvade på alla muttrar men en gick sönder bara sådär när jag drog åt.

Nu är frågan vilken längd är det på pinnbulten jag ska byta ut? för fanns ju en uppsjö med pinnbultar som passar min bil men alla har olika längd.

Vore tacksam för svar så slapp jag montera av allt för att försöka mäta själv.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Glenn »

toyota borde väl kunna få fram en med rätt längd på regnumret ?

Nog för dom brukar vara bra på att ta betalt, men en såndär lär ju inte vara så dyr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: ons 08 aug 2018, 00:28:35 toyota borde väl kunna få fram en med rätt längd på regnumret ?

Nog för dom brukar vara bra på att ta betalt, men en såndär lär ju inte vara så dyr.
+1 på det.
Jag bytte drog av en på Corollan förra året med momentnyckeln. Jag passade på att byta alla pinnskruvar och bytte alla muttrar. De har antingen skadade gängor (i skruv eller mutter) eller så har de sträckdragits för många gånger på däckverkstan. (Kanske var överdrivet att byta alla, men det kändes värt det då känslan var dålig i ett par andra hjulmuttrar jag drog åt också.)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Glenn »

Ja det är nog ingen dum ide att byta alla när man väl håller på, är en misshandlad så den går av kan ju fler vara det.

Jag har faktiskt för länge sen sett hjulbultar där man med blotta ögat kunde se att dom var sträckta, dom byttes :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: fre 24 aug 2018, 13:32:39 Ja det är nog ingen dum ide att byta alla när man väl håller på, är en misshandlad så den går av kan ju fler vara det.

Jag har faktiskt för länge sen sett hjulbultar där man med blotta ögat kunde se att dom var sträckta, dom byttes :)
Jag råkade ut för en liknande sak på min Celica ST162, fast där var det troligtvis muttrarna som var boven i dramat, den första raka delen innan konen hade börjat släppa lite. Där drog en däckverkstad sönder en skruv, de bytte skruven åt mig men jag fick betala alla muttrar. Så här i efterhand var det nog en rätt juste deal. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Glenn »

Muttrar kan dock vara riktigt dyra, speciellt om dom innehåller nån friroterande bricka eller nåt.

I bagaget på min ST205 så låg det f.ö fyra stycken kromade toyotamuttrar med roterande plan bricka i en tygpåse, antar att bilen haft andra fälgar innan, för dom som satt på hade vanlig kona.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Trasig pinnbult rav4

Inlägg av Muda »

Beroende på om det är fram eller bak...

Vad jag kan se verkar främre hjulbultar ligga på cirka 20:- st (90942-02070)

Bakre 29:- st (90942-02049).
(obs! detta är rekommenderade priser kan skilja något med prisändringar etc).

Muttrarna skiljer sig beroende på om det är alufälg som ska ha platt kona t.ex original. Eller om det är eftermarknads alt plåtfälgar som behöver en konisk mutter. Den med "platt kona" har tidigare varit rätt dyr (50-60:- st) men är rätt säker att priset sänkts till 25-30:-.

Brukar själv byta samtliga eftersom man ändå redan lossat ok, hållare och bromsskiva.
Skriv svar