Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
goodfidelity
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 aug 2018, 16:46:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 88
PostOrt: Östersund

Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av goodfidelity »

Fick ombesiktning på ojämn bromsverkan bak, 0,4 mot 1,4.

- Toyota Corolla, 1988 hatchback 1.6XL (kort kombi)

1. Jag tog isär trumbromsarna bak, smörjde upp anliggande ytor med kopparpasta.
2. Jag luftade båda bakbromsarna med ny vätska hela vägen från huvudcylindern
3. Jag slipade ned "vändkanten" i trumman
4. Kontrollerade bromsbeläggen som är väldigt fina, och bytte även trumma mellan sidorna som ren test
5. Har spänt ut förspänningen på handbromsen så att bromsbeläggen ligger helt an trumman
6. Har kontrollerat att bromscylindrarna rör sig riktigt på båda sidor

Fortfarande består problemet, och jag börjar fundera på huvudbromscylindern.

När jag med full kraft trampar ned bromspedalen (med avstängd bil) så bromsar det fint på en sida, men inte alls så bra på andra sidan. Man kan fortfarande vrida runt däcket med en 60cm hävstång trots stort tryck på bromspedalen.

Jag har ännu inte luftat bromsarna fram, och funderade en stund på om det skulle kunna vara luft någonannanstans i systemet som gjorde att det beter sig såhär. Kan luft till den ena kretsen i frambromsen ge denna effekt på bakbromsen? Det är ju ganska mycket bromsrör under huven och på väg till frambromsarna, och kanske luft någonstans där?

Eventuelt att bromscylindern är trasig på ett sådant sätt att halva bromskretsen egentligen är ur funktion, men att det inte märks fram på grund av att det är redundans med dubbla kretsar fram.

Vad tror ni?

(det är en toyota corolla, 1988, så inte en VW den här gången)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av Glenn »

Först och främst, hur ligger kretsarna ? korsvis eller fram och bak ?

Tycker inte det låter som huvudcylinern om det bara är ett hjul som är problematiskt, då borde det vara problem på två hjul.

Är du HELT säker på att det är helt luftat vid den felande cylindern ? jag skulle försökt vaccumlufta där och pumpat igenom mycket bromsvätska (bromsvätska är billigt)

Jag skulle även försöka titta närmare på funktionen på den cylindern, eller helt enkelt byta den om den inte är våldsamt dyr.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
goodfidelity
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 aug 2018, 16:46:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 88
PostOrt: Östersund

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av goodfidelity »

Cylindern rör sig ganska fint, och är helt fri från läckage. Det är luftat säkert 2-3 dl genom den, och det är gjort på nytt säkert tre gånger.

Jag menar att det är väldigt liten chans att det skulle vara luft där.

När man luftar så kommer bromsvätskan i "pulser".

När jag öppnar nippeln lite under fullt tryck på pedalen så kommer först en liten stråle, och om jag lättar mer på nippeln så kommer det mer bromsvätska, och lättar jag lite till kommer det ännu mer. Jag är osäker på varför detta sker.

När jag annars luftar bromsar så kommer det ett konstant flöde av bromvätska.

Jag är lite fundersam om det kan vara bromsreduceringsventilen som sitter på torpedväggen, om den har hängt sig på något sätt så att det inte blir samma tryck på båda sidorna.

Bilderna visar reduceringsventilen och hur systemet är uppbyggt.
reducering.gif
reducering.gif (10.53 KiB) Visad 3932 gånger
system.png
system.png (121.5 KiB) Visad 3932 gånger
goodfidelity
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 aug 2018, 16:46:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 88
PostOrt: Östersund

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av goodfidelity »

Det visade sig vara denna fördelningsdosa (reduceringsventil) för bromsarna som felar, och problemet löstes tillfälligt med två T-block och lite bromsrör.

Bakre bromsok bryggades samman med T-kopplingarna och ett extra bromsrör, då blev bromsvärden helt perfekt.

KOstnaden för reservdelen ny är 3000.-, om någon vet vart man kan hitta den billigare så är jag tacksam för en länk!

På en -88a är den gemensam med starlet, celica, camry.
tror den har nummer 47150-12250


//GF
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av tobo »

cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av cheetah1 »

tobo skrev: lör 04 aug 2018, 17:01:13 Den här såg ju fräsch ut iaf. :)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/47150_12250/
Nu måste jag bara få undra lite - sitter det samma reduceringsventil på en Starlet från -88 som på en RAV4 från -05?!
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av tobo »

Ja, det är ju en rimlig undring. Jag gick bara på det nummer som trådskaparen uppgav.
goodfidelity
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 aug 2018, 16:46:12
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 88
PostOrt: Östersund

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av goodfidelity »

De ser väldigt lika ut, och detta är de nummer jag hittat när jag sökt.

Jag går inte i god för att det är rätt, det låter sjukt osannolikt.

När jag var hos toyota och frågade så fick jag en rad modeller som var lika, och det skiljer sig från USA/EU/Japan modeller och ABS/inte ABS vill jag minnas.

Problemet löstes med två T-kopplingar och ett extra bromsrör, med en smula kreativitet. Blev helt perfekta bromsvärden ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ojämn bromsverkan på Corolla -88, trumbromsar bak. Någon som vet?

Inlägg av Glenn »

Fast du tänker väl inte köra utan bromsreducerinsgventil ? ersätter du den med rör/tkors så får du ju samma bromsverkan bak och fram vilket kommer att göra att bilen blir väldigt läskig på halt underlag, för att inte säga rent farlig.

Sen ser jag iofs inte varför det inte skulle kunna vara samma ventil på rav4 och starlet ?

Ska väl gå att få korsreferens via toyodiy fortfarande.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar