MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MGus
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 23 sep 2013, 10:38:38
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1991
PostOrt: ENKöPING

MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Inlägg av MGus »

Bilen funkade perfekt till för två år sedan då den inte längre gick igenom besiktningen :( . Motorn går för ”fett” vid höjd tomgång (2000 rpm), ok värden vid tomgång. Bilen går helt ok i övrigt. Jag har försökt kolla alla givare till insprutningssystem och de verkar ok. ECU:n visar inga felkoder. Jag har på chans bytt katalysator och lambdasond - ingen förbättring ... Lite mer data om bilen: USA-import, i princip original förutom luftfilter (KN) och grenrör och avgasrör. Någon som har några idéer ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Inlägg av cheetah1 »

Hade dessa nån kallstartsspridare? Kan vara så, isåfall, att den inte stänger riktigt.

Annars är ju anledningar till att den går rikt att den tror att den är för kall (tempgivare kass), lambdasensor som krånglar (fast den hade du ju bytt).

Möjligen skulle jag kunna tänka mig att K&N-filtret skulle kunna påverka, men så sanslöst mycket skillnad tror jag inte att det kan göra. Monterade du det och/eller avgassystemet i samband med att den inte gick igenom, eller verkar det orelaterat?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Inlägg av Glenn »

Vad bytte du till för lambdasond ? jag har läst om folk som fått liknande problem efter att ha bytt till nya lambdasonder av tveksamt fabrikat och utförande.

Då sonden "fungerar" men ger felaktiva värden ges ingen felkod då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Inlägg av Inf3cted »

Lambdasond är det original som gäller. Tyvärr.
Det fungerar i stort sett aldrig med universal :/
Då det skiljer sig på mätning osv mot original
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: MR2 3SGTE (turbo) -91, höga CO- värden.

Inlägg av Dale »

Avgas bytt mot grövre? Har samma problem med min ST205'a. Satt för foten något mot avgasröret så det blev lite mer motstånd och då blev värdena godkända. Fick tipset att peta in en banan i avgasröret eller nått tills nästa gång. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar