Corolla 06 startar inte ibland

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Corolla 06 startar inte ibland

Inlägg av drachir »

Fastnade precis på en parkeringsplats efter att varit inne och handlat. Det var andra stoppet och bilen hade startat utan problem för bara 15-20 minuter sedan.

Istället för det vanliga ljudet när man vrider om nyckeln då startmotorn(?) "hackar" ett par gånger innan bilen startar så hackade det bara till en gång och sedan ingenting. Provade ett par gånger, samma sak. Testade efter 10 min, då blev det några fler "hack". Efter ytterligare 15 minuter gick bilen nätt och jämnt att starta. Det lät väldigt "ojämnt" och knackigt men när bilen väl var igång lät motorn som den ska och bilen gick bra.

Har kört ganska lite och ganska korta sträckor på sistone (den här trippen t.ex var inte på mer än 4-5km. Tänkte därför att det var batteriet som var urladdat. Dock borde väl inte bilen startat till slut om så var fallet? Allt elrelaterat i bilen som lampor, AC, stereo etc fungerade dessutom. Tog en omväg på ca 2 mil motorväg på vägen hem utifall det var batteriet som blivit urladdat. Gick ut ca 20 min efter jag kom hem och provstartade bilen och den startade utan problem och utan missljud.

En oviktigt eller viktig detalj i det hela är att klockan i bilen verkar ha nollställt sig.

Har googlat en del och hittat mycket om trasig startmotor. Är detta någonting man kan felsöka på egen hand utan större kunskaper? Eller kan det vara batteriet ändå, även fast bilen startade till slut?
joakim
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 27 apr 2014, 23:35:58
Bilmodell: mr2 -
Årsmodell: 1991
PostOrt: åby
Land (Country): Sverige
Ort: åby

Re: Corolla 06 startar inte ibland

Inlägg av joakim »

att klockan nollställde sig visar att den har varit strömlös
i start ögonblicket drar det väldigt mycket ström och det var antagligen då det blev strömlöst
ett batteri lagrar ström men efter en urladdning(start) så återhämtar det sig lite under en lite längre tid men om det står länge har den förmågan försvunnit och så laddar den ur
så en ganska så säker gissning så var att batteriet var urladdat men återhämta sig tillräckligt för att starta bilen tillslut
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Re: Corolla 06 startar inte ibland

Inlägg av drachir »

Jag kan absolut ingenting vad gäller bilar och när sådant här händer står jag helt handfallen. Tänkte köpa ett par startkablar idag så det finns i bilen. Ska även köpa en batteriladdare och ladda upp batteriet den vägen. Dock är jag ju duktigt nervös för att det här ska hända igen. Ska ut och åka 60 mil enkel resa om mindre än en månad, vore ju halvkul om bilen vägrar starta då eller längs vägen efter något stopp.

Finns det något enkelt sätt att kolla batteriet? Tänker om det är så att det börjar bli dåligt. Bilen är ju ändå 12 år gammal. Såg att det finns batteritestare från ca 500kr på t.ex Biltema.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 06 startar inte ibland

Inlägg av Glenn »

Bilverkstäder och även dom som säljer bilbatterier har ofta en testare du kan låna, gratis eller mot en avgift (i.e dom testar det åt dej)

Men hur gammalt är bateriet ? man brukar säga att batteriets livslängd är ca 5-6 år, det kan funka längre men då brukar det bli lite otillförlitligt.

Mitt batteri i ST205'an höll i över 10 år och funkade perfekt hela tiden, sen skulle jag besiktiga och dom hade lyset på i typ 5-8 minuter, sen var det tvärdött och ville inte längre ta laddning, men det hade ett långt och bra liv bakom sej :)

(Det var ett toyota originalbatteri f.ö, och man kunde se att det var det ursprungliga på att det var märkt med tillverkningsdatum)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
drachir
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 21 maj 2018, 18:14:08
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 2006
PostOrt: Örebro

Re: Corolla 06 startar inte ibland

Inlägg av drachir »

Ja det är ju en bra fråga angående batteriets ålder. Får titta om jag ser någon datumstämpling på batteriet. Finns en hel drös kvitton från service och annat utfört på bilen från fg. ägare. Dock inte sett något om batteribyte.

Annars får jag väl åka förbi någon verkstad och se om de kan testa batteriet. Förutsatt att bilen startar då..
Skriv svar