Gnisslande bromsar

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Oscaar1992
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 jun 2018, 17:23:32
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 5
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Gnisslande bromsar

Inlägg av Oscaar1992 »

Hejsan!

Jag har en Toyota Auris som jag precis (ca 50mil) bytt bromsbelägg runt om, skrivor bak (skivorna fram var i ok skick).

Nu är det så att bromsarna gnisslar, ett jobbigt visslande ljud endast vid körning, vid lättare bromsning och om jag kör med parkeringsbromsen påliggandes i första "hacket" slutar det att gnissla helt.
Har testat att göra en kraftiginbromsning i ca 100km/h utan resultat.

Jag har skrick-skydd eller vad det heter.

Hur åtgärdar jag detta?

Med vänliga hälsningar
Oscar Rönnbäck
Med vänliga hälsningar
Oscar Rönnbäck
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av cheetah1 »

Kan ligga en sten emellan nånstans. Kan också bero på att nåt av oken inte vill gå tillbaka riktigt. Har också upplevt att vissa (billigare) fabrikat av belägg kan göra liknande läten första kanske 500-1000 milen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Glenn »

Ja, vad var det för belägg ? vissa tredjeparts är skrikiga från start tills dom tar slut, jag brukar bara köpa original eller bra märken bland annat av den anledningen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Oscaar1992
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 26 jun 2018, 17:23:32
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 5
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Oscaar1992 »

Beläggen och skivorna är av mäket Bosch. Har använt dem föeut utan problem. Tror ni det blir bättre av att smörja/rengöra kolven i oken?

Låter som att det endast kommer från vänster fram.
Med vänliga hälsningar
Oscar Rönnbäck
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Neblade »

Auris hade väl problem med gnisslande bromsar i början när modellen var ny vill jag minnas, vet inte vad lösningen var dock? Någon som minns eller vet?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Glenn »

Oscaar1992 skrev: ons 27 jun 2018, 15:33:34 Beläggen och skivorna är av mäket Bosch. Har använt dem föeut utan problem. Tror ni det blir bättre av att smörja/rengöra kolven i oken?

Låter som att det endast kommer från vänster fram.
Kolven är nog inte boven, är det bara ett ok så skulle jag nog testat att ta isär och rengöra och sen smörja med koppar/alupasta, ibland hjälper det även att lägga lite pasta mellan kolv och skrikplatta och skrikplatta och belägg, men bara LITE.. sen självklart på beläggens glidytor som vanligt.

Är det bosch så borde inte beläggen i sej vara problemet tycker jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Inf3cted »

Rengör alla ytor till beläggen. Smörj sedan på delarna på beläggen där dom kommer röra sej. Plus bak på där kolven trycker :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Neblade »

Inf3cted skrev: tor 28 jun 2018, 11:03:04 Rengör alla ytor till beläggen. Smörj sedan på delarna på beläggen där dom kommer röra sej. Plus bak på där kolven trycker :)
Fast inte ytan mot bromsskivan såklart... :lol: :wtf: :silent:

Jag brukar rengöra från rost med en fin rakskuren fil, så man får ren och fräsh yta. Sen behöver man inte mycket fett, det rör sig lätt ändå.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Glenn »

En riktig bromsfil är en bra investering, dom är halvdyra men absolut det som fungerar bäst för ändamålet.

Fettet har man ju mest där för att skydda och se tillatt det fortsätter röra sej fritt, allt ska ju röra sej fritt redan innan man smörjer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1617
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Gnisslande bromsar

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev:En riktig bromsfil är en bra investering, dom är halvdyra men absolut det som fungerar bäst för ändamålet.

Fettet har man ju mest där för att skydda och se tillatt det fortsätter röra sej fritt, allt ska ju röra sej fritt redan innan man smörjer.
Se där! Hur ser en sådan fil ut? Visste inte att det fanns specialverktyg för det!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar