Hjullager

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Hjullager

Inlägg av Corolla1998 »

Hej
Kan man dra åt hjullagret med den stora centrummuttern om lagret glappar eller måste man byta lagret? Om man måste byta det, kan man knacka ur det och knacka in det nya utan hydraulisk press?
Corolla 1998 1.6l 4afe-motor.
Det gäller höger framhjulslager.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjullager

Inlägg av Glenn »

Vet inte nåt om den specifika bilen men oftast är det inte koniska lager, och då kan man inte dra åt.

OFTAST kan man "fuska" och byta helöa navet så slipper man pressa ur och i lagret, brukar inte vara så väldigt mycket dyrare, och har man ingen press så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hjullager

Inlägg av cheetah1 »

Precis som Glenn säger finns det framförallt två sorters hjullager, koniska hjullager och kompakthjullager. Det förstnämnda kan man dra åt i viss mån, men börjar det slitas ner kommer det ge upp ganska snart ändå, med ett värre haveri som följd. Ett kompakthjullager däremot är slutet och oberoende av hur det är åtdraget, så där finns det inget man kan göra, glappar det är det bara att byta, oavsett hur modig man känner sig.

Vad jag kan utröna av bildelslistorna så har du kompakthjullager fram.
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hjullager

Inlägg av Micke2 »

Kompakthjullager är också två koniska lager, fast sammanbyggda i yttre lagerbanan.
Det är två inre lagerbanor som sitter mycket nära varandra ni tittar efter. Därför kan de dras med högre moment än separata koniska lager.
Man pressar inre lagerbanorna mot varandra =tvärstopp när de är helt ihop, utan att själva lagret pressas ihop.
Ett sådant kompaktlager är också permanentsmort med tätningar på sidan, som gör att det håller ihop.
Att efter dra dem när glapp uppstått går därför inte. Lagerbanorna är redan helt ihop.


Delade koniska rull-hjullager, som tex släpvagnar, och fram på många bakhjulskrivna bilar har inga tätningar, utan har en skyddskåpa och sitter i fettfyllt utrymme. Där är det åtdragningsmomentet som håller dem samman. Därför kan de efterdras NÅGOT med framgång om glapp uppstått.
Dock ALDRIG mera än momentet det skall vara! Man kan återställa momentet. Thats it!


Men som svar på första inlägget:
Om centrummuttern inte skruvats loss nyligen och dragits åt alldeles för löst så lagerbanorna kommit ifrån varandra något, har glappet uppstått av att lagret havererat. (Absolut troligast)
= hjullager byte.
Att efterdra ett dåligt hjullager kan leda till att det havererar ytterligare, och då kan du bli stående.
Gäller oavsett hjullager typ. Missljud = lagerbyte!

Hjullagerbyte rekomenderas alltså i detta fallet!

Byta hela hjulnavet till begagnad funkar väl, men då är det ju begagnade prylar i okänt skick, och då blir det hjulinställning också.
Byts endast hjullagret brukar det gå bra utan.
Den nogranne gör framhjulsinställning även vid hjullagerbyte.
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Re: Hjullager

Inlägg av Corolla1998 »

Tack för bra och uttömmande svar som vanligt i denna klubb! Jag har en nytt lager med centrummutter och låssring som jag då byter i stället för att byta till beg spindel/nav. Navet är bortplockat och ligger på arbetsbänken. Bilen det gäller har gått 30080 mil, så det är väl inte konstigt att det är dags för byte.
Tror ni man kan slå ur lagret själv eller är det bäst att låta en verkstad sköta det?
Det står i rep.handboken att man ska knacka dit ena yttre lagerbanan på slutet. Då måste jag ju demontera en del av lagret. Eller har jag fattat fel och det bara är att slå i hela lagret som det är och sätta dit låsringen?
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hjullager

Inlägg av Micke2 »

Lagret skall inte delas.

Sannolikt avses att man endast skall knacka/pressa i på yttre lagerbanan.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4773
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hjullager

Inlägg av Glenn »

Micke2 skrev: sön 24 jun 2018, 13:34:22 Byta hela hjulnavet till begagnad funkar väl, men då är det ju begagnade prylar i okänt skick, och då blir det hjulinställning också.
Byts endast hjullagret brukar det gå bra utan.
Den nogranne gör framhjulsinställning även vid hjullagerbyte.
Fast man kan ju köpa ett NYTT nav med lager också, till min saab kostar det typ 1200:-, och ett löst lager kostar väl en femhundring, bak är det väl en tusenlapp respektive en femhundring.

Nu skiljer det sej nog rätt mycket på olika bilar dock, man får kolla upp det specifikt.


Sen ser jag inte riktigt hur lagret med hub skulle kunna påverka hjulinställningen ? ..om man inte byter hela spindeln möjligen , men det gör man väl sällan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Inf3cted
Inlägg: 199
Blev medlem: fre 12 maj 2017, 11:05:03
Bilmodell: Avensis 04 2.0
Årsmodell: 4
PostOrt: Vetlanda
Land (Country): Sverige

Re: Hjullager

Inlägg av Inf3cted »

Det bästa är att bara byta hjullagret. Att dra åt är oftast om det ens är möjligt bara en väldigt kortsiktig lösning om lagret inte är gjort för de :)
Pressat lager är viktigt att rengöra banorna samt pressa rätt :) annars blir de jobbigt
Micke2
Inlägg: 604
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hjullager

Inlägg av Micke2 »

Jag avsåg att hjulinställning behövs när man byter komplett styrspindel. Begagnad.
Jag antar att en så gammal Corolla har lagret pressat in i spindeln, och inte en hub man kan byta komplett.(som Volvo V70 eller bak på Rav4II tex)
Det är i så fall en annan sak.

Men även det KAN påverka hjulinställningen, om man ska vara petig, men jag skulle också byta lager/hub utan justering.
Komplett spindelbyte så skulle jag justera.
Corolla1998
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 05 dec 2017, 20:12:02
Bilmodell: Corolla 1.6
Årsmodell: 98
PostOrt: 86533

Re: Hjullager

Inlägg av Corolla1998 »

Hej alla.
Tack för bra svar! Jag bytte till ett nav/en hjulspindel från bil från år 2000 som inte gått så långt. Enklast men kanske inte bäst. Jag ska åka ner till Eskilstuna och hem igen och vill inte riskera att bli utan bil tills när jag åker på lördag. Lagret jag fick från Skruvat.se var fel och i morgon ska jag få ett nytt och det blir tidsbrist att hinna med att byta lager och montera. Lagret ska användas till vänster sida istället. Den sidan känner man ett pyttelitet glapp på så det gör jag vid behov, troligtvis nästa sommar.
Skriv svar